Hog toerental bij gebruik van speedtronic MERCEDES-BENZ GLC SUV (X253) (06.2015 - 06.2022)
BMW 1 (E87) 116 i@Anne Smits05.08.2025 10:37@Roland HuysentruytAUTODOC-expertOp basis van jouw beschrijving ligt het probleem waarschijnlijk niet aan een mechanisch defect van de versnellingsbak, maar aan de specifieke werking van het Speedtronic-systeem in combinatie met de schakelalgoritmes van de transmissie. Aangezien het probleem zich alleen voordoet wanneer Speedtronic is geactiveerd en dit gedrag vanaf het begin aanwezig is, lijkt het eerder een softwarematige eigenschap dan een storing.
De door jou beschreven situatie is waarschijnlijk een kenmerk van de werking van Speedtronic en geen technisch defect.
Oorzaak:
Signaalconflict: Wanneer je Speedtronic (snelheidsbegrenzer) gebruikt en tegelijkertijd gas geeft, ontvangt de elektronica tegenstrijdige signalen.
Vertraging: De regeleenheid van de versnellingsbak vertraagt het schakelen om deze signalen te combineren. Hierdoor blijft de motor langer in hogere toerentallen draaien, wat leidt tot een hoger brandstofverbruik.
Oplossingen:
Software-update: Neem contact op met een Mercedes-servicepunt om de software van de motor en versnellingsbak te laten updaten. Dit kan het schakelgedrag verbeteren.
Rijstijl aanpassen: Geef geleidelijker gas bij het naderen van de ingestelde snelheidslimiet.
Gebruik cruisecontrol (Tempomat): Voor het aanhouden van een constante snelheid is het beter om cruisecontrol te gebruiken in plaats van Speedtronic. Dit systeem werkt anders en veroorzaakt geen signaalconflict.
Conclusie:
Hoogstwaarschijnlijk gaat het hier niet om een defect, maar om een systeemkenmerk dat eventueel met een software-update kan worden verbeterd.- MERCEDES-BENZ GLC Coupe (C253) 250 4-matic (253.346)@Roland Huysentruyt13.08.2025 07:38@Anne SmitsLidBeste mevr Smits.
U hebt het helemaal juist . Ik moest naar de garage voor een fout "motorstoring" en had Uw antwoord nog niet gelezen. Bij j het uitlezen van de storing is er automatisch een update gebeurd.
Sedertdien werkt de speedcontrol veel beter. Het is zelden dat het probleem zich nog eens voordoet.
Als ik goed begrijp is de computer een beetje te traag maar is het toch zo goed als opgelost met een update.
Hartelijk Dank
Roland Huysentruyt.

Hello
Mercedes GLC 250 d 4-matic 2016.
Bij gebruik van speedtronic schakelt de automaat soms te laat bij optrekken.
Motor blijft voor enkele seconden in hoog toerental (3000t) op het moment dat de ingestelde snelheid bereikt is . Gaspedaal lossen en terug gas geven helpt soms.
Dit gebeurt alleen bij gebruik van speedtronic . Heb deze wagen 5 jaar en het was al zo van in het begin.
Vorige gebruiker ,mijn schoonzoon heeft nooit speedtronic gebruikt en kon me dus niet vertellen of het
al zo was bij aanschaf van de nieuwe wagen.
Resultaat is een hoger verbruik dan normaal.
Alle info welkom.
Roland