Het systeem 2-Tronic is een automaat met vijf versnellingen en werd in enkele modellen vanaf het jaar 2005 gebruikt bij Peugeot. Het systeem heeft ook een handmatige stand die aan te passen is aan de rijstijl van de chauffeur.
Hoe 2-Tronic werkt
De versnellingsbak van het type 2-Tronic in de handmatige stand werkt door 2 elektromagnetische onderdelen die worden aangestuurd door een computer. De eerste is om de versnelling te kiezen en de tweede om de koppeling aan- of af te koppelen. Om de transmissie in de handmatige stand te zetten moet de bestuurder de pook in de stand “M” zetten en daarna naar “+” of “-“ duwen om omhoog of omlaag te schakelen. Men kan ook schakelen door middel van de peddels achter het stuur.
Versnellingsbakken van het type 2-Tronic die men vaak tegenkomt
Versnellingsbak code | Fabrikant | Max. Koppel van de motor in Nm | Max. Inhoud van de motor in L | Type aandrijving | Gemaakt vanaf | Zit in deze auto’s |
МC5 | Aisin | – | – | Aandrijving op de voorwielen | 2005 | Peugeot 107 |
MAP | PSA | 140 | 1.4 | Aandrijving op de voorwielen | 2006 | Peugeot 207; Peugeot 1007 |
Mankementen die veel voorkomen bij versnellingbakken van het type 2-Tronic
Mankement | Versnellingsbak |
Door mankementen aan de firmware kunnen er schokken gevoeld worden als men doorschakelt. | MAP |
De aandrijving van de koppeling heeft een korte levensduur. | MAP; C551/C552 |
De bedieningsunit van de versnellingsbak doet het niet meer. | MAP |
De elementen van de koppeling hebben vlot een mankement. | MAP; C551/C552 |
Reageren