2-Tronic versnellingsbak: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

2-Tronic versnellingsbak: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

Het systeem 2-Tronic is een automaat met vijf versnellingen en werd in enkele modellen vanaf het jaar 2005 gebruikt bij Peugeot. Het systeem heeft ook een handmatige stand die aan te passen is aan de rijstijl van de chauffeur.

Hoe 2-Tronic werkt

De versnellingsbak van het type 2-Tronic in de handmatige stand werkt door 2 elektromagnetische onderdelen die worden aangestuurd door een computer. De eerste is om de versnelling te kiezen en de tweede om de koppeling aan- of af te koppelen. Om de transmissie in de handmatige stand te zetten moet de bestuurder de pook in de stand “M” zetten en daarna naar “+” of “-“ duwen om omhoog of omlaag te schakelen. Men kan ook schakelen door middel van de peddels achter het stuur.

Versnellingsbakken van het type 2-Tronic die men vaak tegenkomt

Versnellingsbak codeFabrikantMax. Koppel van de motor in NmMax. Inhoud van de motor in LType aandrijvingGemaakt vanafZit in deze auto’s
МC5AisinAandrijving op de voorwielen2005Peugeot 107
MAPPSA1401.4Aandrijving op de voorwielen2006Peugeot 207;
Peugeot 1007

Mankementen die veel voorkomen bij versnellingbakken van het type 2-Tronic

MankementVersnellingsbak
Door mankementen aan de firmware kunnen er schokken gevoeld worden als men doorschakelt.MAP
De aandrijving van de koppeling heeft een korte levensduur.MAP; C551/C552
De bedieningsunit van de versnellingsbak doet het niet meer.MAP
De elementen van de koppeling hebben vlot een mankement.MAP; C551/C552
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op