De automaat 722.4 (W4A020) van het merk Mercedes heeft vier versnellingen en is voorzien van een handmatige stand. Deze transmissie is gebruikt van 1981 tot 1996 in vele auto’s van het merk Mercedes-Benz. Hij is bekender onder de naam 4G-Tronic en is zeer betrouwbaar.
Hoe de 722.4 (W4A020) van Mercedes werkt
De 722.4 (W4A020) van Mercedes is een normale automaat met een hydraulische koppelomvormer (zonder vergrendeling) en planetaire tandwielen. De stand van de bak kan men kiezen door de pook in de juiste positie te zetten. In de stand “D” kan men alle 4 de versnellingen inzetten. Als men normaal rijdt, kan men deze stand gebruiken. Als men de pook in positie drie zet, heeft men maar drie versnellingen ter beschikking, dit is prima als men land over geleidelijke wegen rijdt die omhoog of omlaag gaan. In de stand twee heeft men maar twee versnellingen ter beschikking, hiermee kan men goed in de bergen rijden of als men een aanhanger moet trekken. In de stand “B” is het mogelijk om op de motor af te remmen.
De technische kenmerken van het systeem 722.4 (W4A020) van Mercedes
Versnellingsbak code | Hoeveelheid versnellingen | Max. Koepel van de motor in Nm | Max. Inhoud van de motor in L | Type aandrijving | Plaatsing van de motor | Zit in deze auto’s |
722.4 | 4 | 250 | 3.0 | Aandrijving op de achterwielen | In de lengte richting | E-Klasse W123; S-Klasse W126; C-Klasse W202; E-Klasse W124 |
Mankementen die we vaak tegenkomen bij de 722.4 (W4A020) van Mercedes
- De leidingen van de hydraulische klep behuizing kan in de loop der tijd een verstopping krijgen.
- De vacuüm modulator hapert met regelmaat.
- Een enkele keer kunnen de koppelingsveren stuk gaan.
- De Teflon O-ringen die gebruikt worden bij de hydraulische klep behuizing en de afsluiting van de versnellingsbakpomp heeft vaak een lekkage.
Reageren