Activematic transmissie: essentiële informatie, soorten, kenmerken & technische parameters

Activematic transmissie: essentiële informatie, soorten, kenmerken & technische parameters

Het systeem Activematic is een automaat die tevens een handmatige stand heeft die worden ingezet in de auto’s van het merk Mazda. Door de combinatie van automaat en handmatige standen omdat de software op verschillende manieren kan worden ingesteld, werken deze versnellingsbakken zeer gebalanceerd, en trekt de auto snel op, schakelt de bak vlot, is het comfort onder het rijden hoog en verbruikt de auto niet veel brandstof.

Hoe het systeem Activematic werkt

Het systeem Activematic heeft als basis een normale hydraulische automaat. Door de speciale firmware is het mogelijk om gebruik te maken van de functie AAS (Active Adaptive Shift). Met dit systeem is het mogelijk om adaptief te schakelen afhankelijk van de staat van de weg. Om de handmatige stand te kiezen, moet de bestuurder de pook in de juiste sleuf plaatsen waar “M” bij staat. Om omhoog of omlaag te schakelen, moet de bestuurder de pook naar “+” of “-“ duwen. Men kan ook gebruik maken van de peddels achter het stuur.

Daarnaast hebben de meeste modellen de DAM-functie (Direct Activematic). Met dit systeem kan de bestuurder voor een korte periode een hogere of lagere versnelling kiezen zonder gebruik te maken van de handmatige stand, wat zeer handig is bij het manoeuvreren, het afrijden van een berg en een paar andere omstandigheden.

Versnellingsbakken van het type Activematic die we vaak tegenkomen

Versnellingsbak codeFabrikantHoeveelheid versnellingenMax. Inhoud van de motor in LMax. Koppel van de motor in NmType aandrijvingenGemaakt vanafZit in deze auto’s
FN4A-ELFord42.3200Aandrijving op de voorwielen1999Mazda 5;
Mazda 3;
Mazda 2;
Mazda 6
FS5A‑ELFord52.5250Aandrijving op de voorwielen2005Mazda CX-7;
Mazda 3;
Mazda 6;
Mazda 5
SJ6A-EL Aisin65.0480Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen2006Mazda MX-5;
Mazda RX-8
AW6A-ELAisin64.0450Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen2004Mazda CX-7;
Mazda CX-9
GF4A-ELMazda43.0260Aandrijving op de voorwielen1999Mazda Familia; Mazda Capella

Vaak voorkomende defecten aan de Activematic transmissies

MankementVersnellingsbak
In de loop der tijd kunnen de bussen van de versnellingsbak slijten, dit zorgt voor vibraties bij het schakelen.GF4A-EL
De solenoïde kleppen kunnen sneller slijten, waardoor men vibraties en schokken voelt als er geschakeld wordt.GF4A-EL;
FS5A‑EL
Als de radiator niet met regelmaat wordt gereinigd, kan de versnellingsbak te heet worden waardoor er een elektronisch mankement ontstaat.GF4A-EL
De achterklep kan slijten waardoor de druk van de olie omlaag gaat. De wrijvingsplaten zullen doorslippen en te heet worden.FN4A-EL
De afsluitingen, gegoten rubberen zuigers en rembanden hebben geen lange levensduur.FN4A-EL;
FS5A‑EL
De lagers hebben snel een mankement en de as van de versnellingsbak kan scheef lopen.FS5A‑EL
De trommel van de achteruitversnelling slijt sneller dan normaal, waardoor men niet kan schakelen.FS5A‑EL
De hydraulische klep behuizing kan eenvoudig vies worden. Als de vloeistof niet met regelmaat wordt gereinigd en de filters verwisseld, kan dit een zeer nadelige werking hebben.AW6A-EL;
SJ6A-EL
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op