Alles wat u moet weten over airbags

Alles wat u moet weten over airbags

Autofabrikanten zijn al decennia lang bezig met manieren te ontwikkelen om het risico op hevige verwondingen bij ongelukken te verkleinen. Één van de beste ontwikkelingen op dit vlak is de airbag, welke al miljoenen mensen het leven hebben gered. Volgens het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety verlagen airbags het risico op fatale ongelukken met 33% en soms zelfs 50%. Een airbag kan, in het geval van incorrect gebruik, echter ook gevaar met zich meebrengen. Om deze reden vertellen we u graag over de werking van een airbag, hoe u een airbag moet gebruiken, en op welke momenten een airbag het best gedeactiveerd kan worden.

 Acht interessante weetjes over airbags 

  1. In het jaar 1951 werden in Duitsland en Amerika tegelijkertijd de eerste patenten op airbags aangevraagd, respectievelijk door Walter Linderer en John Hetrik. Het type airbag uit die tijd werd opgeblazen met behulp van samengeperste lucht. Dit type airbag werd echter nooit erg populair, vooral vanwege de langzame activatie en de matige prestaties. 
  2. In het jaar 1963 ontwikkelde Yasuzaburou Kobori uit Japan een airbag die drijfgas gebruikte om de airbag op te blazen, in plaats van samengeperste lucht. Hij kon zijn onderzoek naar deze ontwikkeling echter nooit afmaken, omdat de Japanse regelgeving wat betreft brandveiligheid het product voor teveel limieten plaatste. 
  3. In het jaar 1968 bracht de uitvinder Allen Breed de eerste sensor voor schokken voor airbags op de markt, waardoor de airbags nu automatisch konden worden geactiveerd.
  4. De Toronado uit het jaar 1973 van de Amerikaanse autofabrikant Oldsmobile was de eerste wagen uit massaproductie die een airbag voorin bezat. Op de Europese markt was deze eer weggelegd voor de S-Klasse van de Duitse fabrikant Mercedes-Benz in het jaar 1980.
  5. Verspreid over verscheidene periodes hebben verschillende bekende autofabrikanten intensief onderzoek gepleegd naar het verbeteren van airbags:
    • Volvo begon in het jaar 1994 met het monteren van airbags aan de zijkanten in hun modellen. Dit type airbag had als hoofddoel het beschermen van de onderbuik, de borstkas, en het bekken, terwijl ze het ook bescherming bood tegen mogelijke binnendringende scherpe objecten in de cabine.
    • De fabrikant KIA uit Zuid-Korea begon in het jaar 1996 met de montage van airbags voor de knieën teneinde de belasting op het onderlichaam te verlagen.
    • In het jaar 1998 kwamen Volvo en Toyota samen met speciaal ontworpen gordijnen om blessures aan de hoofden te voorkomen in het geval van aanrijdingen aan de zijkanten of over de kop slaan. Daarnaast zorgde dit type airbag er ook voor dat splinters glas niet rond gingen vliegen in de cabine en dat passagiers niet uit hun zitplekken vlogen.
    • Toyota kwam in het jaar 2009 met de centrale airbag, een innovatie destijds. Dit type airbag beschermde zowel de bestuurder als de andere inzittenden tegen bijkomstige verwondingen, bijvoorbeeld als het resultaat van tegel elkaar aan botsen. 
    • Vanaf het jaar 2012 dacht Volvo ook aan het welzijn van de voetgangers en plaatste het een airbag onder motorkap.
    • In hetzelfde jaar bracht het Amerikaanse Ford veiligheidsgordels met ingebouwde airbags uit op de Europese markt. Hierdoor werd de impact van de botsing beter verdeeld, met als resultaat een kleinere kans op ernstig letsel, zeker wat kinderen betreft.
  6. Vandaag de dag bezitten sommige automodellen tot wel veertien airbags.
Vandaag de dag bezitten sommige automodellen tot wel veertien airbags
  1. De zak van de airbag is voor het grootste deel van de tijd opgevouwen. Met behulp van zetmeel of talk als antikleefmiddel verhinderen de fabrikanten dat de vouwen aan elkaar gaan plakken: deze componenten zullen ook zichtbaar zijn in de cabine wanneer de airbags uitgeklapt zijn.
  2. Over het algemeen duurt het tussen de 0,01 en de 0,05 seconden voor een airbag om volledig uit te klappen. Een mens doet er gemiddeld langer over om met de ogen te knipperen, aangezien dat ongeveer 0,05 seconden duurt.

 Negen suggesties van AUTODOC voor beter gebruik van de airbags 

  1. Draag altijd de veiligheidsgordels. De airbags zijn een aanvulling op de gordels, geen vervanging ervan. Bij de activatie van een airbag komt deze met een snelheid van 300 kilometer per uur op de inzittenden af. Als u geen veiligheidsgordel draagt op dergelijke momenten kan de airbag ook letsel veroorzaken.
  2. Zet de zetel goed. Er moet tussen het centrum van het stuurwiel en de bestuurder een afstand van minstens 25 centimeter bestaan. Verschuif hiervoor de zetel naar achteren of kantel de rugleuning van de zetel. Voor oudere wagens waarvan de zetels niet of niet zo uitgebreid versteld kunnen worden, bestaan er speciale verlengstukken die op de pedalen kunnen worden geplaatst voor een meer comfortabele rijervaring.
Zet de zetel goed
  1. Let goed op de houding van uw lichaam. Zowel de chauffeur als de andere inzittenden moeten rechtop in het midden van hun zetels en met hun rug tegen de leuning kunnen zitten. Het is belangrijk dat uw voeten op de grond kunnen staan. U mag nooit op een airbag leunen, aangezien de snelheid bij het uitvouwen en de hete gassen kunnen leiden tot letsel. Ook tegen het raam leunen worden sterk afgeraden, zeker in het geval van kinderen.
  2. Wees er zeker van dat de plekken waar de airbags zitten vrij zijn van obstakels. Een stoelhoes is geen goed idee, omdat deze de werking van airbags aan de zijkanten kunnen belemmeren of zelfs volledig teniet kunnen doen. Gebruik de vakken in de deuren niet om scherpe of zware objecten op te bergen, aangezien dit gevaarlijke projectielen kunnen worden als de airbags geactiveerd worden. Dit ook de reden om welke u geen tas of een ander voorwerp op schoot moet houden.
  3. Zet geen kinderzitjes op de achterbank. Het is verstandig om kinderen van jonger dan twaalf jaar oud op de achterbank te zetten. In sommige landen is dit zelfs verplicht. Als u een zitje voor de kinderen op de stoel van bijrijder moet monteren, zorg er dan voor dat de zetel zo ver mogelijk naar achteren geschoven staat en dat, als nodig, het systeem van de airbags uit staat. Bij veel moderne auto’s wordt het systeem in dergelijke gevallen automatisch gedeactiveerd.
Zet geen kinderzitjes op de achterbank
  1. Vrouwen die hoogzwanger zijn moeten ook beschermd worden door het systeem van de airbags. Het is waar dat de foetus letsel kan oplopen als gevolg van een airbag, maar het is over het algemeen erger als de foetus op de stuurkolom botst. Dit is ook de reden voor welke goed afgestelde en vastgezette gordels gecombineerd moeten worden met een actief systeem van airbags om zo veilig mogelijk te kunnen rijden. Het is echter aan te raden om in het geval van hoogzwangerschap niet meer de auto in te stappen en zeker niet om achter het stuur te gaan zitten.
  2. Niet roken wanneer u rijdt. Een elektronische sigaret of een pijp is een afleiding en zorgt voor een groter risico op fataal letsel bij activatie van de airbags.
Niet roken wanneer u rijdt
  1. Houdt het systeem actief. Met behulp van de relevante indicator op het instrumentenpaneel kan u weten of het systeem van de airbags goed functioneert. Het lichtje gaat aan wanneer de sleutel het contact in gaat en zal na een seconde of vijf á zes weer uit gaan. Als de indicator blijft branden of gaat knipperen wanneer de wagen in beweging is, zal u een expert in moeten schakelen om dit te laten onderzoeken.
  2. Als de accu niet losgekoppeld is, mag het deksel op het stuk met de luchtkussen nooit verwijderd worden om reparaties uit te voeren. De airbag kan plotseling activeren als u niet eerst de toevoer van stroom uitschakelt.
Als de accu niet losgekoppeld

Slot

De airbag is zeker één van de beste technologische innovaties op het gebied van bescherming van zowel de chauffeur als de andere inzittenden. Dat betekent niet dat de airbag geen gevaren met zich meebrengt, dus is het zeer belangrijk dat u de richtlijnen voor gebruik van de airbags goed volgt. Door u aan deze richtlijnen te houden, kunnen de airbags samen met de andere systemen voor de veiligheid ervoor zorgen dat zowel uzelf als de andere inzittenden beschermen bij verscheidene verkeerssituaties.

[Total: 0   Average: 0/5]