De motoren van het type CDI hebben vaak het systeem Common Rail om de brandstof in te spuiten, zoals vele auto’s van het merk Mercedes-Benz. In het jaar 1997 kwamen deze motoren op de markt. Ze hebben vier, vijf, zes of acht cilinders. Ze worden aangedreven door een ketting, hebben een turbo en over het algemeen een intercooler. De turbo heeft twee trappen en zit in de meeste recente modellen; daarnaast maakt men gebruik van het systeem AdBlue injectie – dit zorgt ervoor dat de uitlaatgassen minder schadelijke stoffen bevatten.
De motoren van het type CDI gebruiken niet veel brandstof, zijn vriendelijk voor het milieu, kunnen veel vermogen leveren en hebben een prima koppel. Vele fabrikanten, zoals Delphi en Bosch kunnen deze injectiesystemen leveren.
De meest populaire motoren van het type CDI
Index | Hoeveelheid en stand van de cilinders | Hoeveelheid kleppen | Inhoud in L | Vermogen in pk | Koppel in Nm | Bouwjaar | Uitvoeringen van Mercedes-Benz |
OM612 | 5, in lijn | 20 | 2.7 | 156–170 | 330–400 | 1999–2007 | C-Klasse W203; CLK-Klasse C209; E-Klasse W210; ML-Klasse W163; G-Klasse W463; Sprinter W901 |
ОМ 651 | 4, in lijn | 16 | 2.8 en 2.2 | 109‒204 | 250–500 | 2008 tot heden | A-Klasse W176; CLS-Klasse W218; S-Klasse W222; SLK-Klasse R172; GLA-Klasse X156; M-Klasse W166; Sprinter W906; V-Klasse W639; E-Klasse W212; C-Klasse W204; C-Klasse W205; B-Klasse W246 |
ОМ656 | 6, in lijn | 24 | 3.0 | 286–340 | 600‒700 | 2017 tot heden | CLS-Klasse C257; S-Klasse W222; E-Klasse W213; G-Klasse W463 |
ОМ642 | V6 | 24 | 3.0 | 184–265 | 400–620 | 2005 tot heden | C-Klasse W204; CLS-Klasse W219; E-Klasse W211; E-Klasse W213; CLK-Klasse C209; CLS-Klasse W218; E-Klasse W212; R-Klasse W251; S-Klasse W222; GL-Klasse X164; GLC-Klasse X253; ML-Klasse W166; Sprinter W906; V-Klasse W639; GLK-Klasse X204; G-Klasse W463; S-Klasse W221 |
ОМ629 | V8 | 32 | 4.0 | 306–320 | 700–730 | 2005–2010 | E-Klasse W211; GL-Klasse X164; S-Klasse W221; ML-Klasse W164 |
OM640 | 4, in lijn | 16 | 2.0 | 82–140 | 180–300 | 2004–2012 | A-Klasse W169; B-Klasse W245 |
ОМ646 | 4, in lijn | 16 | 2.2 | 102–170 | 235–400 | 2002–2010 | C-Klasse W203; C-Klasse W204; CLK-Klasse C209; E-Klasse W211; Sprinter W906; V-Klasse W639 |
ОМ647 | 5, in lijn | 20 | 2.7 | 177 | 400 | 2002–2005 | E-Klasse W211 |
ОМ613 | 6, in lijn | 24 | 3.2 | 197 | 470 | 1999–2013 | E-Klasse W210; S-Klasse W220 |
ОМ628 | V8 | 32 | 4.0 | 250–260 | 560 | 1999–2005 | E-Klasse W211; G-Klasse W463; S-Klasse W220; ML-Klasse W163 |
OM654 | 4, in lijn | 16 | 2.0 | 150–245 | 360‒500 | 2016 tot heden | C-Klasse W205; E-Klasse W213 |
Veel voorkomende mankementen van de motoren van het type CDI
Mankementen | Motoren |
Het eerder slijten van de nokkenassen, welke afhankelijk is van de constructie van de motor. | OM612. |
De elektrische kabels kunnen nog wel eens doorbranden. Zodat de brandstofinjectoren en een druksensor geen stroom meer krijgen. | OM612, ОМ647. |
De vuurbestendige ringen die onderin de injectoren zitten kunnen doorbranden, dit komt omdat er slipt ophoopt. | OM612, ОМ647, ОМ613. |
Het eerder stuk gaan van de piëzo-injectoren. | OM651. |
Bij de krukas kunnen de lagers niet goed uitgelijnd zijn doordat de oliepomp een mankement heeft. | OM651. |
Er kunnen scheuren ontstaan in het inlaatspruitstuk en is dan niet meer luchtdicht omdat deze van plastic is. | OM651. |
Het koelmiddel kan gaan lekken in de buurt van de thermostaat behuizing en in de buurt van de waterpomp. | OM651. |
De oliekoeler kan gaan lekken doordat de pakkingen niet zo goed zijn. | ОМ642. |
Doordat het uitlaatspruitstuk kan scheuren kunnen er resten van slijtage binnenkomen in de turbo, en deze kan er dan mee stoppen. | ОМ642. |
De motor is zeer gevoelig om te heet te worden, waardoor er in de motor scheuren en barsten komen. | ОМ629, ОМ628. |
De injectoren kunnen brandstof lekken waardoor de pomp voor de brandstof er mee stopt. | ОМ629, ОМ628. |
De klep voor de EGR kan snel vuil worden, ook bij de inlaatgasklep is dit het geval. | OM640. |
De sensoren die de stand van de nokkenas en krukas weten heeft snel een mankement. | ОМ646, ОМ647, ОМ613. |
Er kan lucht in het brandstofsysteem komen doordat de snelsluitingen uitdrogen. | ОМ646, ОМ647, ОМ613. |
Reageren