De automaat Chrysler RFE heeft een elektronische aansturing en is voorzien van een handmatige stand zodat de versnellingen kunnen worden geselecteerd, dit model zit in een paar uitvoeringen van de merken Dodge, RAM, Jeep en Chrysler. In het jaar 1999 kwam het eerste model uit, deze had vier versnellingen en had het type aanduiding 45 RFE, deze plaatste men in de Grand CHerokee van het merk Jeep. Daarna kwamen er modellen op de markt met vijf of zes versnellingen. Ze worden gebruikt om de achterwielen of alle wielen aan te drijven. Wat opvalt is dat ze uitstekend presteren, betrouwbaar zijn en lang meegaan.
Hoe de versnellingsbakken van Chrysler RFE werken
Ten opzichte van normale automaten, heeft de Chrysler RFE geen twee maar drie planetaire versnellingen, waardoor men de keuze heeft uit meer modi om de versnellingen preciezer te kunnen afstellen. Om de handmatige stand te kiezen zet de bestuurder de pook in de gewenste stand. Afhankelijk van het model van de versnellingsbak, het model van de auto en het bouwjaar, kan het schakelpatroon worden aangepast.
Modellen van de Chrysler RFE die veel voorkomen
Transmissie index | Hoeveelheid versnellingen | Max. Inhoud van de motor in L | Max. Koppel van de motor in Nm | Gemaakt vanaf het jaar | Gebruikt in de modellen |
45RFE | 4 | 500 | 4.7 | 1999 | Jeep Grand Cherokee; Dodge Ram; Dodge Dakota; Jeep Liberty; Dodge Durango |
545RFE | 5 | 500 | 5.7 | 2001 | Dodge Power Wagon; Jeep Grand Cherokee; Dodge Ram; Jeep Commander; Dodge Dakota; Jeep Liberty; Dodge Durango; Mitsubishi Raider; Chrysler Aspen; Jeep Wrangler |
68RFE | 6 | 1152 | 6.7 | 2007 | Dodge Ram |
65RFE | 6 | 540 | 5.7 | 2012 | Dodge Durango; Jeep Grand Cherokee; Ram 1500 |
Mankementen die veel voorkomen bij de Chrysler RFE
Mankement | Versnellingsbak |
De ringen en pakkingen die in het hydraulisch systeem gebruikt worden kunnen slijten. Daarnaast kunnen ze scheuren doordat ze te heet worden. | 45RFE; 68RFE; 545RFE |
Als het oliefilter niet op tijd wordt verwisseld, kan de elektronica uitvallen is het mogelijk dat bij de hydraulische unit de leidingen dichtslibben. | 45RFE; 545RFE |
De elektromagnetische onderdelen kunnen sneller stuk gaan dan normaal. | 545RFE; 45RFE |
Onderdelen die contact maken bij de oliepomp kunnen snel slijten als de versnellingsbak niet goed wordt onderhouden. | 545RFE; 45RFE |
De verloopkoppeling, de wrijvingsplaten en de pakkingen in de koppelomvormer kunnen sneller slijten. | 68RFE |
Reageren