CiTD motoren: werkingseigenschappen

CiTD motoren: werkingseigenschappen

De motoren van het type CiTD hebben een turbo, rijden op diesel en hebben het systeem Common Rail om de brandstof direct in te spuiten, deze zitten in de auto’s van het merk Mazda. De andere benamingen voor deze motor zijn CD, MZ-CD en MZR-CD. In het jaar 2002 kwamen ze voor het eerst op de markt. Ze werden veel gebruikt tot het jaar 2014 en zijn in de loop der tijden vervangen door het model Skyactiv-D. De meest motoren van het type CiTD heeft het bedrijf Mazda Motor Corporation zelf gemaakt. Een paar zijn wat gewijzigde motoren die gemaakt zijn door de Groep PSA.

Wat opvalt aan de motoren van het type CiTD

De motoren zijn uitgerust met vier cilinders en acht of zestien kleppen. De motoren zijn gemaakt van aluminium of gietijzer. De kop van de cilinder heeft men van aluminium vervaardigd. Afhankelijk van het model zit er op de motor een turbo va het merk IHI, MHI of BorgWarner en een systeem om de brandstof in te spuiten van Senso of Siemens. Het kleptiming mechanisme wordt aangedreven door een ketting of riem.

Motoren van het type CiTD die we vaak tegenkomen

Code Inhoud van de motor in L Hoeveelheid kleppen Max. vermogen van de motor in pk Max. koppel van de motor in Nm Gemaakt vanaf Zit in deze auto’s van Mazda
RF5C 2.0 16 120–135 310 2002 MPV LW; 6 GG
RF7J 2.0 16 110–145 310–360 2005 3 BK; 6 GG; 5 CR; 6 GH
R2AA 2.2 16 150‒185 360‒400 2008 3 BL; CX-7 ER; 6 GH
Y404 1.4 8 68 160 2003 2 DY; 2 DE
Y406/ Y646 1.6 16 90 205–215 2004 2 DE; 3 BK; 3 BL; 5 CW
Y601, Y642 1.6 16 109 240
Y661 1.6 8 95 205
Y650, Y655, Y6Y1 1.6 8 115 270

Mankementen die we veel tegenkomen bij de motoren van het type CiTD

MankementMotor
De ringen die onder de injectoren voor de brandstof zijn geplaatst, kunnen doorbranden.RF7J; R2AA; RF5C.
De kleppen van de vacuümleidingen hebben een korte levensduur.RF5C. 
De sensor voor de massa-luchtstroom heeft vaak een storing.RF5C; RF7J.
Soms werkt de klep van de hogedruk-brandstofpomp niet meer.RF5C; R2AA; Y404; RF7J.
De flenzen van de intercooler hebben vaak een scheur.RF7J.
De distributieketting wordt al snel langer.R2AA.
Met weinig kilometers op de teller is het mogelijk dat de dempende poelie van de krukas stuk gaat.Y404.
De nokken van de nokkenas vertonen vlot slijtage.Y406; Y642; Y646; Y601.
De turbo heeft een korte levensduur.Y406; Y642; Y646; Y601.
De ketting voor de verbinding van de nokkenassen kan snel langer worden.Y406; Y642; Y646; Y601.
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op