Het systeem Comfortronic en is een automaat met een handmatige stand die in de auto’s van het merk Lancia zit.
Hoe het systeem Comfortonic werkt
De versnellingsbak met de aanduiding Comfortronic heeft als basis een gewone automaat met planetaire tandwielen, elektronische aansturing en een hydraulische koppelomvormer. De handmatige stand werkt aan de hand van speciale software. Om deze te activeren moet de bestuurder de pook in de juiste stand zetten. Door de pook naar “+” of “-“ te duwen, kan men omhoog of omlaag schakelen.
Versnellingsbakken van het type Comfortonic die men veel tegenkomt
Versnellingsbak code | Fabrikant | Hoeveelheid versnellingen | Max. Koppel van de motor in Nm | Max. Inhoud van de motor in L | Type aandrijving | Gemaakt vanaf | Zit in deze auto’s |
4HP20 | ZF | 4 | 330 | 3.5 | Aandrijving op de voorwielen | 1995 | Lancia Kappa; Lancia Lybra; Lancia Phedra |
AW55-50SN | Aisin | 5 | 330 | 3.5 | Aandrijving op de voorwielen | 2000 | Lancia Thesis |
Mankementen die veel voorkomen bij de versnellingsbakken van het type Comfortronic
Mankement | Versnellingsbak |
De versnellingsbak gaat vibreren en kan een lekkage krijgen doordat de wrijvingsplaten van de koppeling en de koppelomvormer slijten. | ZF 4HP20 |
Bij de remklauw kunnen de kraag van de oliepomp en de aandrijving al snel een beschadiging hebben. | ZF 4HP20 |
De solenoïden kunnen snel stuk gaan. Viezigheid is de oorzaak. | ZF 4HP20; AW55-50SN |
De sensor voor het schakelen heeft geen lange levensduur. | ZF 4HP20 |
De kragen van de planetaire tandwielen kunnen sneller stuk gaan dan normaal de bedoeling is. | AW55-50SN |
Reageren