Het systeem CommandShift is de naam voor het handmatig bedienen van een automaat die in de modellen van het merk Land Rover zitten. Men heeft er voor het eerst gebruik van gemaakt in het jaar 2003. Met dit systeem kan men een handmatige transmissie nabootsen, zodat men gebruik maakt van diverse pluspunten. Zoals snel optrekken als u moet inhalen, of als u op de motor moet remmen als u naar beneden rijdt. De handmatige stand zorgt voor een veiliger weggedrag als de ondergrond glad is en is beter als er op onverharde wegen gereden wordt als men op sneeuw, zand of ijs rijdt. De functie is onmisbaar als u sportief rijdt.
Hoe het systeem van CommandShift werkt
De transmissies die het systeem CommandShift hebben, zijn klassieke automaten voorzien van een koppelomvormer, planetaire tandwielen en een functie om te vergrendelen. Het kiezen van de handmatige stand kan op diverse manieren, afhankelijk van het model en de uitvoering. In het geval van de Discovery Sport zit op het console in het midden een draaiknop, deze moet in de stand “S” gezet worden. Men kan omhoog en omlaag schakelen middels peddels achter het stuur.
Bij de Range Rover Sport man men de modus kiezen via de pook. Indien u de handmatige stand wilt kiezen, zet u de pook in de “Sport” stand en duwt u deze naar “+” of “-“ om omhoog of omlaag te schakelen.
Versnellingsbakken die veel gevonden worden met de CommandShift functie
Transmissie index | Fabrikant | Hoeveelheid versnellingen | Max. Inhoud van de motor in L | Max. Koppel van de motor in Nm | Type aandrijving | Gemaakt vanaf | Komt bij deze modellen voor |
6HP26 | ZF | 6 | 600 | 6.0 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen | 2001 | Land Rover Discovery |
6HP28 | ZF | 6 | 620 | 6.7 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen | 2005 | Range Rover Sport; Range Rover |
JF506E | Jatco | 5 | 350 | 3.8 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen | 2000 | Land Rover Freelander |
TF-81SC | Aisin | 5 | 450 | 4.0 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen | 2004 | Land Rover Evoque; Land Rover Freelander |
8HP70 | ZF | 8 | 750 | 6.2 | Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen | 2010 | Range Rover Sport |
9HP48 | ZF | 9 | 480 | 4.0 | Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen | 2013 | Range Rover Evoque; Range Rover Discovery Sport |
Mankementen die veel voorkomen bij versnellingsbakken met CommandShift
Mankement | Versnellingsbak |
De bussen van de wrijvingskoppeling kunnen slijten en daarna ook de wrijvingskoppeling. | 6HP28; 6HP26; TF-81SC |
De pakkingen van de transmissie gaan kapot door vele vibraties waardoor er lekkages ontstaan. | 6HP28 |
De plastic pan kan vervormen. | 6HP28 |
De mechatronische unit gaat vaak stuk, zeker als e weersomstandigheden heet zijn. | 6HP28; 8HP70; 6HP26 |
Bij de versnellingsbak gaan de kabelbomen vaak stuk. | 6HP26 |
De solenoïden bij de wrijvingskoppeling kunnen een verstopping krijgen door viezigheid en resten van slijtage en kunnen daardoor stuk gaan. | 6HP28; 6HP26; 8HP70; JF506E |
De oliedrukregelaar krijgt snel een mankement. | JF506E |
De sensor voor de draaisnelheid kan stuk gaan. | JF506E |
De remband plus de koppelingsplaat kunnen stuk gaan. | TF-81SC |
De transmissie kan zomaar in zijn vrij springen. | 9HP48 |
Reageren