CommandShift versnellingsbak: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

CommandShift versnellingsbak: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

Het systeem CommandShift is de naam voor het handmatig bedienen van een automaat die in de modellen van het merk Land Rover zitten. Men heeft er voor het eerst gebruik van gemaakt in het jaar 2003. Met dit systeem kan men een handmatige transmissie nabootsen, zodat men gebruik maakt van diverse pluspunten. Zoals snel optrekken als u moet inhalen, of als u op de motor moet remmen als u naar beneden rijdt. De handmatige stand zorgt voor een veiliger weggedrag als de ondergrond glad is en is beter als er op onverharde wegen gereden wordt als men op sneeuw, zand of ijs rijdt. De functie is onmisbaar als u sportief rijdt.

Hoe het systeem van CommandShift werkt

De transmissies die het systeem CommandShift hebben, zijn klassieke automaten voorzien van een koppelomvormer, planetaire tandwielen en een functie om te vergrendelen. Het kiezen van de handmatige stand kan op diverse manieren, afhankelijk van het model en de uitvoering. In het geval van de Discovery Sport zit op het console in het midden een draaiknop, deze moet in de stand “S” gezet worden. Men kan omhoog en omlaag schakelen middels peddels achter het stuur.

Bij de Range Rover Sport man men de modus kiezen via de pook. Indien u de handmatige stand wilt kiezen, zet u de pook in de “Sport” stand en duwt u deze naar “+” of “-“ om omhoog of omlaag te schakelen.

Versnellingsbakken die veel gevonden worden met de CommandShift functie

Transmissie indexFabrikantHoeveelheid versnellingenMax. Inhoud van de motor in LMax. Koppel van de motor in NmType aandrijvingGemaakt vanafKomt bij deze modellen voor
6HP26ZF66006.0Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen2001Land Rover Discovery
6HP28ZF66206.7Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen2005Range Rover Sport; Range Rover
JF506EJatco53503.8Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen2000Land Rover Freelander
TF-81SCAisin54504.0Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen2004Land Rover Evoque; Land Rover Freelander
8HP70ZF87506.2Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen2010Range Rover Sport
9HP48ZF 94804.0Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen2013Range Rover Evoque; Range Rover Discovery Sport

Mankementen die veel voorkomen bij versnellingsbakken met CommandShift

MankementVersnellingsbak
De bussen van de wrijvingskoppeling kunnen slijten en daarna ook de wrijvingskoppeling.6HP28; 6HP26; TF-81SC
De pakkingen van de transmissie gaan kapot door vele vibraties waardoor er lekkages ontstaan.6HP28
De plastic pan kan vervormen.6HP28
De mechatronische unit gaat vaak stuk, zeker als e weersomstandigheden heet zijn.6HP28; 8HP70; 6HP26
Bij de versnellingsbak gaan de kabelbomen vaak stuk.6HP26
De solenoïden bij de wrijvingskoppeling kunnen een verstopping krijgen door viezigheid en resten van slijtage en kunnen daardoor stuk gaan.6HP28; 6HP26; 8HP70; JF506E
De oliedrukregelaar krijgt snel een mankement.JF506E
De sensor voor de draaisnelheid kan stuk gaan.JF506E
De remband plus de koppelingsplaat kunnen stuk gaan.TF-81SC
De transmissie kan zomaar in zijn vrij springen.9HP48