De motoren van het type CRD lopen op diesel, hebben een turbo en hebben een systeem om de brandstof direct in te spuiten, ze worden gebruikt door de merken Jeep, Dodge en Chrysler. In het jaar 2000 werden ze geïntroduceerd. De fabrikanten van deze motoren zijn Daimler AG, Volkswagen AG, Powertrain, Fiat en VM Motori. Wat opvalt aan deze motoren is dat ze prima presteren en ze een uitstekend koppel hebben.
Wat opvalt aan de motoren van het type CRD
De motoren van het type CRD zijn gemaakt van gietijzer, modellen van aluminium ziet men nauwelijks. De kop van de cilinder is altijd van aluminium gemaakt. Het kleptiming mechanisme is voorzien van een riem of ketting. Vaak maakt men gebruik van het systeem Common Rail om de brandstof in te spuiten. De motoren van het type ECD die voorzien zijn van unit-injectoren vormen een uitzondering. De turbo die bij de motoren gebruikt worden komen bij IHI of Garrett vandaan.
Motoren van het type CRD die men veel tegenkomt
Code | Fabrikant | Inhoud van de motor in L | Plaatsing en hoeveelheid cilinders | Hoeveelheid kleppen | Max. vermogen van de motor in pk | Max. koppel van de motor in Nm | Gemaakt vanaf | Zit in deze auto’s |
ENJ | VM Motori | 2.5 | in lijn – 4 | 16 | 141 | 340 | 2000 | Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ |
ENS | VM Motori | 2.8 | in lijn – 4 | 16 | 160–200 | 360– 460 | 2006 | Jeep Cherokee KK and Wrangler JK; Chrysler Grand Voyager 5; Dodge Nitro |
ENR | VM Motori | 2.8 | in lijn – 4 | 16 | 150–163 | 360–400 | 2000 | Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ |
ECD | Volkswagen AG | 2.0 | in lijn – 4 | 16 | 140 | 310 | 2006 | Chrysler Sebring 3; Dodge Avenger; Jeep Compass MK |
EXF | Fiat Powertrain/ VM Motori | 3.0 | V6 | 24 | 190– 250 | 440–570 | 2010 | Chrysler 300C LD; Jeep Grand Cherokee WK2 |
EDJ | Daimler AG | 2.2 | in lijn – 4 | 16 | 121– 150 | 300 | 2002 | Chrysler PT Cruiser |
ECE | Volkswagen AG | 2.0 | in lijn – 4 | 16 | 140 | 310 | 2006 | Dodge Caliber and Journey; Jeep Patriot MK and Compass MK |
EXL | Daimler AG | 3.0 | V6 | 24 | 218 | 510 | 2005 | Chrysler 300C LX; Jeep Grand Cherokee WK and Commander XK |
Vaak voorkomende defecten aan de CRD-motoren
Mankement | Motor |
De regelklep voor de brandstofdruk heeft vaak een storing. | ENJ; ENS; ENR |
De injectoren hebben met regelmaat een mankement. | ENJ; EDJ; ECE; ECD; ENS; ENR |
De sensor voor de luchtmassastroom kan snel vies worden. Dit komt over het algemeen doordat het membraan scheurt bij de klep van de carterventilatie. | ENJ |
De thermostaat heeft maar een korte levensduur. | ENJ; EXF |
De sensor voor de stand van de krukas gaat redelijk snel kapot. | EDJ; ENJ |
De turbo heeft een korte levensduur. | ENS; EXL; ECE; ECD; ENR |
De stekker van de verwarming van het filter voor de brandstof sluit met regelmaat niet goed meer af. | ENS; ENR |
Op de klep van de EGR zit al vlot afzetting van koolstof en krijgt een verstopping. | ECD; ECE |
De slangen van de turbo kunnen nog wel eens een scheur oplopen. | EXF |
De klep van de oliekoeler kan stuk gaan, waardoor de motor zonder olie komt te staan. | EXF |
De flappen van het inlaatspruitstuk kunnen blokkeren. | EXL; EDJ |
De snel sluitende koppelingen van het brandstofsysteem worden minder elastisch, hierdoor komt er lucht in het systeem. | EDJ |
Er kan motorolie gaan lekken. | EXL |
Het uitlaatspruitstuk kan gaan scheuren. | EXL |
Reageren