CRD motoren: werkingseigenschappen

CRD motoren: werkingseigenschappen

De motoren van het type CRD lopen op diesel, hebben een turbo en hebben een systeem om de brandstof direct in te spuiten, ze worden gebruikt door de merken Jeep, Dodge en Chrysler. In het jaar 2000 werden ze geïntroduceerd. De fabrikanten van deze motoren zijn Daimler AG, Volkswagen AG, Powertrain, Fiat en VM Motori. Wat opvalt aan deze motoren is dat ze prima presteren en ze een uitstekend koppel hebben.

Wat opvalt aan de motoren van het type CRD

De motoren van het type CRD zijn gemaakt van gietijzer, modellen van aluminium ziet men nauwelijks. De kop van de cilinder is altijd van aluminium gemaakt. Het kleptiming mechanisme is voorzien van een riem of ketting. Vaak maakt men gebruik van het systeem Common Rail om de brandstof in te spuiten. De motoren van het type ECD die voorzien zijn van unit-injectoren vormen een uitzondering. De turbo die bij de motoren gebruikt worden komen bij IHI of Garrett vandaan.

Motoren van het type CRD die men veel tegenkomt

CodeFabrikantInhoud van de motor in LPlaatsing en hoeveelheid cilindersHoeveelheid kleppenMax. vermogen van de motor in pkMax. koppel van de motor in NmGemaakt vanafZit in deze auto’s
ENJVM Motori2.5in lijn – 4161413402000Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ
ENSVM Motori2.8in lijn – 416160–200360– 4602006Jeep Cherokee KK and Wrangler JK; Chrysler Grand Voyager 5; Dodge Nitro
ENRVM Motori2.8in lijn – 416150–163360–4002000Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ
ECDVolkswagen AG2.0in lijn – 4161403102006Chrysler Sebring 3; Dodge Avenger; Jeep Compass MK
EXFFiat Powertrain/ VM Motori3.0V624190– 250440–5702010Chrysler 300C LD; Jeep Grand Cherokee WK2
EDJDaimler AG2.2in lijn – 416121– 1503002002Chrysler PT Cruiser
ECEVolkswagen AG 2.0in lijn – 4161403102006Dodge Caliber and Journey; Jeep Patriot MK and Compass MK
EXLDaimler AG 3.0V6 242185102005Chrysler 300C LX; Jeep Grand Cherokee WK and Commander XK

Vaak voorkomende defecten aan de CRD-motoren

MankementMotor
De regelklep voor de brandstofdruk heeft vaak een storing.ENJ; ENS; ENR
De injectoren hebben met regelmaat een mankement.ENJ; EDJ; ECE; ECD; ENS; ENR
De sensor voor de luchtmassastroom kan snel vies worden. Dit komt over het algemeen doordat het membraan scheurt bij de klep van de  carterventilatie.ENJ
De thermostaat heeft maar een korte levensduur.ENJ; EXF
De sensor voor de stand van de krukas gaat redelijk snel kapot.EDJ; ENJ
De turbo heeft een korte levensduur.ENS; EXL; ECE; ECD; ENR
De stekker van de verwarming van het filter voor de brandstof sluit met regelmaat niet goed meer af.ENS; ENR
Op de klep van de EGR zit al vlot afzetting van koolstof en krijgt een verstopping.ECD; ECE
De slangen van de turbo kunnen nog wel eens een scheur oplopen.EXF
De klep van de oliekoeler kan stuk gaan, waardoor de motor zonder olie komt te staan.EXF
De flappen van het inlaatspruitstuk kunnen blokkeren.EXL; EDJ
De snel sluitende koppelingen van het brandstofsysteem worden minder elastisch, hierdoor komt er lucht in het systeem.EDJ
Er kan motorolie gaan lekken.EXL
Het uitlaatspruitstuk kan gaan scheuren.EXL