Motoren van het type DI-D lopen op diesel, hebben een turbo en zijn voorzien van directe inspuiting van de brandstof. Ze worden gebruikt in de auto’s van het merk Mitsubishi. In het jaar 1999 kwamen ze op de markt in de 3e generatie van de SUV Mitsubishi Pajero. Tegenwoordig gebruikt men deze motoren erg veel.
Wat opvalt aan de motoren van het type DI-D
De motoren van het type DI-D hebben vier cilinders die in lijn staan opgesteld. Het blok is gemaakt van aluminium of gietijzer. De kop van de cilinder is altijd van aluminium gemaakt. Afhankelijk van de uitvoering heeft het kleptiming mechanisme een ketting of een riem. In het jaar 2000 ging men bij dit type motor een verdelerpomp gebruiken om de brandstof in te spuiten. In een later stadium heeft men deze vervangen door het systeem Common Rail omdat dit effectiever en zuiniger met de brandstof is.
Motoren van het type DI-D die men veel tegenkomt
Code van de motor | Inhoud van de motor in L | Hoeveelheid kleppen | Max. vermogen van de motor in pk | Max. koppel van de motor in Nm | Gemaakt vanaf | Deze auto’s van het merk Mitsubishi hebben deze motor |
4D56 | 2.5 | 8 | 114 | 247 | 2004 | L200 IV; Pajero Sport II |
16 | 136 | 320 | ||||
16 | 178 | 350–400 | ||||
4М41 | 3.2 | 16 | 165 | 351 | 1999 | Pajero II, III, IV; L200 IV |
16 | 175–200 | 382–441 | ||||
4N13 | 1.8 | 16 | 150 | 300 | 2010 | Lancer VIII; ASX |
4N14 | 2.2 | 16 | 150–177 | 360–380 | 2010 | ASX; Outlander II and III; Delica D5 |
4N15 | 2.4 | 16 | 154–181 | 380–430 | 2015 | Pajero Sport II; L200 V |
F9Q | 1.9 | 8 | 80–120 | 180–270 | 2000 | Carisma DA2A, DAO; Space Star DG_A |
8 | 110–130 | 260–300 | 2005 | |||
8 | 130 | 300 | 2008 |
Mankementen die we veel aantreffen bij de motoren van het type DI-D
Mankement | Motor |
De pakkingen en afdichtingen van de motor zijn al snel niet helemaal dicht meer. | 4D56. |
De injectoren voor de brandstof hebben vlot een mankement, zeker als de brandstof van wat mindere kwaliteit is. | 4D56; 4N15; 4N14. |
De krukaspoelie heeft een korte levensduur. | 4D56. |
De riem voor de balansas gaat snel kapot. | 4D56. |
De kop van de cilinder kan barsten, ook als er nog niet veel op de teller staat. | 4D56. |
Door hitte kunnen de zuigers beschadigd raken. | 4М41. |
De hogedruk brandstofpomp heeft een korte levensduur. | 4М41. |
De poelie van de krukas slijt sneller dan de bedoeling is. | 4М41. |
Op de klep van de EGR komt snel afzetting van koolstof. | 4М41; 4N15; 4N14. |
De flappen van het inlaatspruitstuk hebben snel een verstopping door afzetting van koolstof. | 4N14; 4N15. |
De lagers van de krukas kunnen al bij weinig kilometers op de teller doordraaien omdat de oliepomp slijtage heeft waardoor er minder druk is. | F9Q. |
De lagedruk brandstofpomp heeft vlot een mankement. | F9Q. |
De regelklep voor de brandstofdruk raakt snel verstopt waardoor de motor stuk gaat. | F9Q. |
Reageren