De afkorting DSG staat in het Nederlands voor direct geschakelde versnellingsbak en is een transmissie die elektronisch wordt aangestuurd, een automaat met meerdere assen en heeft een dubbel uitgevoerde koppeling. Men gebruikt ze veel bij de modellen van de Volkswagen Groep. Ze zitten ook in de auto’s van Škoda, SEAT, Volkswagen en Bugatti.
In het jaar 2003 kwamen deze transmissies voor het eerst op de markt bij de Volkswagen Golf Mk4 R32. Dit was de eerste automaat in de wereld die in een auto werd gebruikt voor massale productie. Men kan kiezen voor een handmatige of een automatische stand.
Tegenwoordig bestaat er verschillende generaties van dit model. Men maakt ze met andere fabrikanten, zoals BorgWarner en LuK.
Hoe DSG werkt
Het belangrijkste voordeel van deze transmissie is dat het draaikoppel constant wordt overgezet, dit heeft men voor elkaar gekregen door 2 koppelingen en 2 assen voor de overbrenging. Als 1 versnelling is gekozen, is de 2e klaar om gekozen te worden. Door middel van een signaal met behulp van verschillende sensoren zal de controle-unit de versnelling kiezen. Het selecteren van de versnelling gaat aan de hand van regelkleppen, druk regelende en elektromagnetische kleppen. Om de handmatige stand te kiezen moet men de pook naar rechts duwen. Om de verhouding bij de overbrenging te verminderen, kan men de pook naar “+” of “-“ duwen. Vele modellen hebben voor de handmatige stand peddels achter op het stuur.
De vele modellen van het systeem DSG
Versie | Code | Hoeveelheid versnellingen | Max. Koppel van de motor in Nm | Max. Inhoud van de motor in L | Type koppeling | Gemaakt vanaf | Voorzien in deze modellen |
DSG-6 | DQ250 (02E) | 6 | 350 | 3.2 | droog | 2003 | Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6; Seat Leon 1P; Škoda Octavia A5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Superb B6; Volkswagen Touran |
DSG-7 | DQ200 (0AM) | 7 | 250 | 2.0 | droog | 2007 | Škoda Rapid; Volkswagen Golf 6; Škoda Fabia 2; Volkswagen Polo 5; Volkswagen Passat B7; Škoda Superb B6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Octavia A7 |
DSG-7 | DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) | 7 | 600 | 2.5 | olie | 2008 | Volkswagen Golf 7; Škoda Superb B8; Volkswagen Tiguan NF; Škoda Octavia A7; Volkswagen Passat B8; Volkswagen Jetta 6 |
DSG-7 | DQ380 (0DE) | 7 | 420 | 2.0 | olie | 2015 | Volkswagen Golf 7 GTI; Volkswagen Magotan |
DSG-7 | DQ381 (0GC) | 7 | 420–430 | 2.0 | olie | 2017 | Volkswagen Golf 7.5 R; Škoda Karoq; Volkswagen Tiguan 2; Škoda Octavia 3 A7; Volkswagen Golf Sportsvan; SEAT Leon 3; Volkswagen Arteon |
DSG-7 | DL382 (0CK/0CL) | 7 | 500 | 3.0 | olie | 2015 | Volkswagen Phideon |
Mankementen die veel voorkomen bij de versnellingsbakken van het type DSG
Mankement | Transmissies |
Als het systeem gebruikt voor kunnen en vibraties en schokken gevoeld worden. | DQ250 (02E) |
Als de olie in de versnellingsbak niet op tijd ververst wordt, kunnen de solenoïden te maken krijgen met de resten van slijtage en kan de koppeling een verstopping krijgen. | DQ250 (02E), DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) |
De set met koppelingen slijten sneller dan normaal. | DQ200 (0AM) |
De elektronische unit voor de besturing kan doorbranden. | DQ200 (0AM) |
De behuizing van de mechatronische unit kan een scheur oplopen doordat de druk van de olie erg hoog is. | DQ200 (0AM) |
De vork voor de 6e versnelling kan sneller vork gaat snel stuk. | DQ200 (0AM) |
De warmtewisselaar kan snel verstopt raken waardoor de versnellingsbak erg heet wordt. | DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) |
De mechatronische unit werkt niet zoals het hoort. | DL382 (0CK, 0CL) |
De olie in de versnellingsbak behoudt niet lang zijn operationele kenmerken. Hierdoor kan het koppelingslager snel slijten. | DL382 (0CK, 0CL) |
Reageren