EBD: definitie, eigenschappen en werkingsprincipe

EBD: definitie, eigenschappen en werkingsprincipe

De afkorting EBD staat voor Electronic Brake Force Distribution. Het maakt onderdeel uit van de software met de naam ABS. Het werkt samen met andere systemen voor de veiligheid, zoals de traction control. Het systeem EBD zit in de auto’s van de merken Hyundai, Kia, Nissan, Renault, Volkswagen en Toyota. Dit systeem verdeelt de kracht bij het remmen over de assen of wielen aan de hand van de omstandigheden, hoe zwaar de auto belast wordt en de omstandigheden van het wegdek. Door dit systeem zal de auto een kortere remweg hebben.

Hoe het systeem EBD werkt

Middels dit systeem kunnen de wielen niet blokkeren omdat de remvloeistof in het circuit wordt geregeld door dit systeem. De besturingsunit gebruikt de waarden die worden gemeten door de sensoren van het ABS-systeem en bepaalt op die manier wanneer het blokkeert. Als het nodig is, zal het signaal gestuurd worden om de inlaatklep af te sluiten. In de andere circuits zal daardoor de druk omhoog gaan en op een gegeven moment zal de ABS ingrijpen. Als het wiel nog steeds blokkeert, zullen de inlaatkleppen opengaan. Dit zal de druk verlagen.

Modellen die veel verkocht worden en het systeem EBD hebben

  • Toyota Corolla Verso AR10, Hilux VII;
  • Renault Duster HS, Clio V, Megane III;
  • Volkswagen Polo VI, Passat B8;
  • Nissan Qashqai 1G;
  • Kia Sportage III, Ceed III.

De Redenen voor mankementen aan de EBD

  • Vieze sensoren van de  ABS bij de wielen.
  • Niet genoeg werkvloeistof, b.v. door weglekken.
  • Een verkeerde instelling van de schakelaar van het remlicht.
  • Elektrische kabels met een mankement.
  • Roestvorming op de relaiscontacten.