De motoren van het type HDi, e-HDi en BlueHDi lopen op diesel, hebben vaak een turbo en het systeem Common Rail om de brandstof in te spuiten en komt voor in bijvoorbeeld de auto’s van Peugeot en Citroën. Het kwam in het jaar 1998 op de markt. Vandaag de dag is de 4e generatie op de markt en deze voldoet aan de standaarden van Euro III, Euro IV, Euro V en Euro VI. Sommige motoren zijn ontwikkeld in samenwerking met de Ford Motor Company. Deze motoren zijn gebruikt bij bijvoorbeeld de auto’s van Suzuki, Jaguar, Land Rover en Ford. De sterkste modellen hebben over het algemeen een turbo die voorzien is van variabele geometrie of een dubbel uitgevoerde turbo. Sommige auto’s hebben het Common Rail systeem om de brandstof in te spuiten van het merk Continental, Delphi, Siemens of Bosch.
De modellen met BlueHDi zijn anders dan de HDi modellen op het gebied van de nabehandeling van de uitlaatgassen. De modellen met e-HDi hebben vaak het systeem Start Stop en remmen om energie terug te winnen.
De meest populaire motoren met HDi, e-HDi en BlueHDi
Type motor | Index | Hoeveelheid en stand van de cilinders | Hoeveelheid kleppen | Inhoud in L | Vermogen in pk | Maximaal koppel in Nm | Bouwjaar | Uitgevoerd in uitvoering |
HDi | DV4TD | 4, in lijn | 8 | 1.4 | 68 | 150–160 | 2001–2015 | Peugeot 107; Citroën Nemo; Peugeot 206; Peugeot 1007; Citroën C1; Peugeot 208; Citroën C3; Peugeot 307; Citroën C2; Peugeot 207; Citroën DS3; Peugeot 2008; Peugeot Bipper |
DV4TED4 | 4, in lijn | 16 | 1.4 | 92 | 200 | 2002–2005 | Citroën C3 | |
DV6TED4 (9HZ, 9HY) | 4, in lijn | 16 | 1.6 | 109 | 240 | 2002 | Peugeot 206; Peugeot 207; Citroën C2; Citroën C4; Peugeot 307; Citroën C3; Peugeot Partner; Citroën C5; Peugeot 308; Peugeot 3008; Citroën Berlingo; Peugeot 5008; Citroën Xsara Picasso; Peugeot 407 | |
DV6ATED4 (9HV, 9HX) | 4, in lijn | 16 | 1.6 | 90 | 205–215 | 2003–2010 | Peugeot 207; Citroën C3; Peugeot 307; Citroën C4; Peugeot 308; Citroën Xsara Picasso; Peugeot Partner; Citroën Berlingo | |
DV6BTED4 | 4, in lijn | 16 | 1.6 | 75 | 175– 185 | 2005–2015 | Peugeot Partner; Citroën Berlingo | |
DV6CTED (DV6C, DV6CM) | 4, in lijn | 8 | 1.6 | 110‒115 | 270 | 2009–2017 | Peugeot 207; Citroën C2; Citroën C4; Peugeot 208; Citroën C3; Peugeot 308; Peugeot Partner; Citroën C5; Peugeot 2008; Citroën Berlingo; Peugeot 5008; Citroën Xsara Picasso; Citroën Berlingo; Peugeot 3008; Citroën C4 Picasso; Peugeot 408; Citroën DS4; Peugeot 4008; Peugeot 508; Citroën DS3; Citroën C4 Aircross; Citroën DS5 | |
DV6DTED (DV6D | 4, in lijn | 8 | 1.6 | 90–92 | 230 | 2009–2016 | Peugeot 207; Citroën C4 Picasso; Peugeot 2008; Citroën C-Elysee; Peugeot Partner; Citroën C3; Peugeot 208; Citroën DS3; Peugeot 301; Citroën C4; Peugeot 308; Citroën C4 Cactus; Citroën Berlingo | |
DV6ETED (DV6E) | 4, in lijn | 8 | 1.6 | 75 | 220 | 2009–2015 | Citroën Berlingo; Peugeot Partner | |
DW10TD (RHY, RHX) | 4, in lijn | 8 | 2.0 | 85–95 | 160–220 | 1999–2006 | Peugeot 206; Citroën C5; Citroën Xsara Picasso; Citroën Berlingo; Peugeot 306; Citroën Xsara; Peugeot Partner; Citroën Xantia; Peugeot 307; Peugeot 406 | |
DW10ATED (RHZ) | 4, in lijn | 8 | 2.0 | 105–110 | 245‒255 | 1998‒2004 | Peugeot 307; Citroën Xsara; Peugeot 406; Citroën Xantia; Peugeot 607; Citroën C5; Peugeot 806; Citroën Evasion | |
DW10ATED4 | 4, in lijn | 8 | 2.0 | 107‒109 | 270 | 2000–2006 | Peugeot 806; Peugeot 807; Citroën Evasion; Citroën C8 | |
DW10BTED4 (RHJ, RHR) | 4, in lijn | 16 | 2.0 | 135–140 | 320–340 | 2004–2015 | Peugeot 3008; Peugeot 307; Citroën C5; Peugeot 807; Citroën DS4; Peugeot 308; Peugeot 407; Citroën C8; Peugeot 5008 Citroën C4 Picasso; Peugeot 508; Peugeot 607; Citroën C4 | |
DW10CTED (DW10C) | 4, in lijn | 16 | 2.0 | 163 | 240 | 2009–2015 | Peugeot 308; Citroën C4 Picasso; Peugeot RCZ; Citroën C5; Peugeot 407; Citroën DS5; Peugeot 508; Citroën DS4; Peugeot 807; Peugeot 3008; Citroën C8; Peugeot 5008 | |
DW10DTED4 (DW10D) | 4, in lijn | 16 | 2.0 | 150 | 320–340 | 2009–2015 | Peugeot 308; Citroën C4 Picasso; Peugeot 3008; Peugeot 5008; Citroën C4 | |
DW12TED4 (4HX, 4HW) | 4, in lijn | 16 | 2.2 | 128–133 | 314 | 2000–2006 | Peugeot 406; Citroën C8; Peugeot 607; Citroën C5; Peugeot 807 | |
DW12UTED (4HV, 4HU) | 4, in lijn | 8 | 2.2 | 100–120 | 250– 320 | 2002–2011 | Peugeot Boxer; Citroën Jumper | |
DW12BTED4 (DW12B, 4HT) | 4, in lijn | 8 | 2.2 | 170 | 370 | 2006–2010 | Peugeot 407; Citroën C8; Peugeot 807; Citroën C5; Peugeot 607; Citroën C6 | |
DW12MTED4 (4HN) | 4, in lijn | 16 | 2.2 | 156–160 | 380 | 2006–2010 | Peugeot 4007; Citroën C-Crosser | |
DW12CTED4 | 4, in lijn | 16 | 2.2 | 204 | 450 | 2010–2015 | Peugeot 508; Citroën C5 | |
DT17TED4 (UHZ) | V6 | 24 | 2.7 | 204 | 440 | 2004–2010 | Peugeot 407; Citroën C6; Peugeot 607; Citroën C5 | |
DT20C | V6 | 24 | 3.0 | 241 | 450 | 2009–2013 | Citroën C6; Peugeot 407; Citroën C5 | |
BlueHDi | DV5TED4 | 4, in lijn | 16 | 1.5 | 75-130 | 230–300 | 2017 | Peugeot 308; Peugeot 2008; Citroën Berlingo; Peugeot 5008; Peugeot 508; Citroën Spacetourer; Peugeot 3008; Peugeot Rifter; DS 7 Crossback |
DV5RC | 4, in lijn | 16 | 1.5 | 130 | 300 | 2017 tot heden | Peugeot 308; Peugeot 3008; Peugeot 5008; Citroën Berlingo; Peugeot 508; DS 7 Crossback; Peugeot Rifter | |
DV6FCTED (DV6FC) | 4, in lijn | 8 | 1.6 | 120 | 300 | 2014 tot heden | Citroën C3 Aircross; Peugeot 208; Citroën DS3; Peugeot 3008; Citroën C4; Peugeot 5008; DS 3; Peugeot Partner; Citroën C4 Picasso; Citroën Spacetourer; Peugeot 308; DS 4; Citroën Berlingo; DS 5; Peugeot Traveller | |
DV6DTED | 4, in lijn | 8 | 1.6 | 100 | 250 | 2015 tot heden | Peugeot 208; Citroën C4 Cactus; Peugeot Traveller; Citroën C3 Picasso; Peugeot 3008; Citroën C3; Peugeot 2008; Citroën C4 Picasso; Peugeot 301; Citroën C3 Aircross; Elysee; Citroën Berlingo; Citroën Spacetourer; Peugeot 308; Citroën C4; Citroën C-Peugeot Partner; Peugeot 5008 | |
DW10FCTED4 (DW10FC) | 4, in lijn | 16 | 2.0 | 175– 180 | 400 | 2014 tot heden | Peugeot 308; Peugeot 3008; DS 4; Citroën Spacetourer; Peugeot 508; Peugeot 5008; DS 7; Citroën C5; Peugeot Traveler; DS 5 | |
DW10FDTED4 (DW10FD) | 4, in lijn | 16 | 2.0 | 150 | 370 | 2013 tot heden | Peugeot 308; Citroën C4 Grand Picasso; Peugeot 508; Citroën C4; Peugeot 3008; Peugeot 5008; DS 4; Citroën C4 Picasso; Citroën C5. | |
e-HDi | DV6FETED (DV6FE) | 4, in lijn | 8 | 1.6 | 75 | 230 | 2015 tot heden | Peugeot 208; Peugeot 2008; Citroën C3; Citroën Berlingo; Peugeot Partner |
Veel voorkomende mankementen bij de HDi, e-HDi en BlueHDi motoren
Mankementen | Motoren |
De brandstofpomp kan snel lucht bevatten en heeft niet een heel lange levensduur. | DV4TD, DW10ATED, DW10ATED4. |
De krukas heeft een poelie en heeft vlot een mankement. | DV4TD, DW10TD, DW10ATED, DW10ATED4, DW10ATED4. |
De intercooler heeft vaak een mankement. | DV4TED4. |
De turbine heeft een grof filter en kan snel verstopt raken. Hierdoor wordt de turbine vlot vies. Als de olie niet tijdig ververst wordt, kan de unit geheel uitvallen. | DV6TED4, DV6BTED4. |
Doordat in de luchtregelaar het kan gaan lekken, kan er olie in de uitlaat terechtkomen. | DV6TED4, DV6ATED4, DV6BTED4. |
De vuurvaste sluitringen die in de onderkant van de injectoren zitten, kunnen doorbranden, zodat er slib in de putten kan komen te zitten. | DV6TED4, DV6ATED4, DV6BTED4, DV6DTED, DV6ETED. |
Vaak kan de motor olie lekken. | DV6DTED, DV6ETED. |
Het differentieel heeft een druksensor die vaak een mankement heeft. | DV6DTED. |
De reservepomp voor de brandstof reservepomp heeft geen lange levensduur. | DW10TD. |
De ketting die op de nokkenas zit kan snel uitrekken. | DW10BTED4, DW10DTED4, DT17TED4. |
Een kabelboom onder de motorkap kan snel slijten waardoor de motor niet goed werkt. | DW10BTED4, DW10CTED4, DW10DTED4. |
Over het algemeen hebben de hydraulische kleppenregelaars snel een mankement en maken ze een kloppend geluid. Als de olie niet van goede kwaliteit is, kan het snel erger worden. | DW10BTED4, DW10CTED4, DW10DTED4. |
De turbine met variabele geometrie variabel kan een vastloper hebben doordat de olie een slechte kwaliteit heeft of doordat er olie lekt. | DW12TED4, DW12BTED4. |
Mankementen aan de turbine. | DW12CTED4, DW12BTED4. |
De thermostaatbehuizing kan barsten waardoor de motor te heet wordt. | DT17TED4. |
Als de uitlijning van de krukaslagers niet goed is, kan dit komen doordat er te weinig olie is. | DT17TED4. |
Reageren