i-CTDi en i-DTEC motoren: waar het voor staat en de prestatieparameters

i-CTDi en i-DTEC motoren: waar het voor staat en de prestatieparameters

De systemen i-CTDi en i-DTEC hebben de namen voor de dieselmotoren die ook voorzien zijn van een turbo en het systeem Common Rail om de brandstof direct in te spuiten. De auto’s van het merk Honda zijn er vanaf het jaar 2002 van voorzien. De ontwikkeling is gedaan door het bedrijf Honda Motor Company. De motoren zijn betrouwbaar, hebben niet veel onderhoud nodig en zorgen ervoor dat de auto minder brandstof verbruikt.

Wat opvalt aan de motoren van het type i-CTDi en i-DTEC

De motoren van i-CTDi en i-DTEC hebben vier cilinders en zestien kleppen. Het blok is gemaakt van aluminium en de cilinders van gietijzer. Op die manier weegt de motor minder er warmt deze sneller op. De kop van de cilinder is van aluminium vervaardigd. Het kleptiming mechanisme wordt aangedreven door een ketting. Alle modellen hebben een turbo die voorzien is van variabele geometrie.

Motoren van het type i-CTDi en i-DTEC die we veel tegenkomen

Versienaam Code Motorinhoud in L Max. vermogen van de motor in pk Max. koppel van de motor in Nm Gemaakt vanaf Zit in deze auto
i-CTDi N22A 2.2 140 340 2002 Accord VII; CR-V III; Civic VIII; CR-V II; FR-V IV
i-DTEC N22B 2.2 150−180 350−380 2008 Accord VIII; Civic IX; CR-V VI; CR-V III
N16A 1.6 120−160 300−350 2013 Civic IX; CR-V IV; Civic X; HR-V II

Mankementen die we veel tegenkomen bij de motoren van het type i-CTDi en i-DTEC

MankementMotor
Lastig te starten als het koud is.N22A; N22B
De aandrijfketting van de kleppen kan nog wel eens uitrekken, ook als er nog niet veel op de teller staat.N22A
De turbo heeft vaak een mankement.N22A
Het uitlaatspruitstuk kan barsten.N22A
De klep van de EGR heeft snel een verstopping inlaat kan barsten.N22A; N22B
De poelie van de krukasdemper gaat sneller stuk dan gepland.N22A
De piëzo-elektrische injectoren hebben vaak een mankement.N22B; N16A
Als het brandstoffilter niet op tijd wordt verwisseld, zal de lage druk brandstofpomp kapot gaan.N22B
Het dieselroetfilter kan als snel een verstopping hebben.N16A