De automaat I-Shift heeft tevens een handmatige stand, deze zit vaak in de vrachtwagens van het merk Volvo. De technische mensen van de Volvo Groep hebben dit systeem ontwikkeld en deden dat in het jaar 2001. In het jaar 2014 kwam er een andere versie op e markt, de I-Shift Dual Clutch, deze heeft een dubbel uitgevoerde koppeling. Door gebruik te maken van reductie versnelling is het voor de I-Shift mogelijk om op te trekken met een zwaar beladen voertuig. Tevens wordt de koppeling tot 75 procent minder belast. Ook wordt er beter met de brandstof omgegaan. Het handmatig schakelen gebruikt het koppel van de motor zo goed mogelijk, en is aan te passen aan de omstandigheden. Men kan de handmatige stand kiezen door de pook in de stand “M” te zetten. Men kan omhoog en omlaag geschakeld worden via de knoppen “-“ en “+”, deze zitten op de pook.
De veel gebruikte modellen van de I-Shift van Volvo
Transmissie index | Fabrikant | Hoeveelheid versnellingen | Max. Koppel van de motor in Nm | Max. gewicht van de auto in duizend kilogram | Voorzien in de uitvoeringen |
AT2412C | Volvo | 12 + 4 achteruit | 2400 | 44 | Volvo FH; Volvo FM |
ATO2512C | Volvo | 12 + 4 achteruit | 2500 | 60 | Volvo FM; Volvo FH |
AT2812D | Volvo | 12 + 4 achteruit | 2800 | 52 | Volvo FH |
ATO3512D | Volvo | 12 + 4 achteruit | 3550 | 60 | Volvo FH |
ATO3112E | Volvo | 12 + 4 achteruit | 3150 | 60 | Volvo FH |
AT2612D | Volvo | 12 + 4 achteruit | 2600 | 60 | Volvo FM; Volvo FH |
SPO2812 | Volvo | 12 + 4 achteruit | 2800 | 60 | Volvo FH; Volvo FE; Volvo FMX |
Reageren