De reeks diesels die het inspuitsysteem common rail hebben, noemt men JTD en is van Fiat Chrysler Automobiles. De auto’s van de merken Alfa Romeo, Lancia en Fiat hebben dit systeem. Verder komen ze voor in bepaalde modellen van RAM, Marati, Jeep en Chrysler. In het jaar 1997 nam men het in gebruik. Dit waren de eerste modellen met het systeem common rail, tot stand gekomen door een samenwerking tussen Bosch en Fiat. Ook heeft General Motors een aantal motoren van het type JTD gemaakt. Deze modellen hebben variabele en geometrische turbo’s of dubbele turbo’s. Wat opvalt aan deze modellen is dat ze erg veel vermogen hebben, dat ze betrouwbaar zijn en niet veel brandstof verbruiken.
Motoren van het type JTD die veel gebruikt worden
Type motor | Naam | Inhoud van de motor in L | Hoeveelheid en stand van de cilinders | Hoeveelheid kleppen | Vermogen in pk | Max. koppel van de motor in Nm | Gemaakt in | Gebruikt in de uitvoeringen |
182 B4.000; 182 B9.000; 186 A8.000; 192 A3.000; 182 B9.000; 223 B2.000; 937 A2.000; 186 A6.000; AR 32302; 188 A7.000; 937 A7.000 | Unijet; vanaf 2002, MultiJet | 1.9 | 4, in lijn | 8 | 80–140 | 195–280 | 1997 | Alfa Romeo 146; Fiat Brava; Alfa Romeo 156; Fiat Punto;Alfa Romeo 145; Alfa Romeo 147; Fiat Bravo; Fiat Stilo; Lancia Lybra; Fiat Croma; Fiat Doblo; Fiat Sedici; Lancia Delta |
192 A5.000; 937 A5.000; 937 A4.000; 192 B1.000; 186 A9.000 | MultiJet | 1.9 | 4, in lijn | 16 | 140–190 | 305‒400 | 2002 | Fiat Doblo; Fiat Croma; Alfa Romeo GT; Alfa Romeo 147; Alfa Romeo 156 |
188 A9.000; 199 A2.000; 188 A8.000; 199 B2.000; 223 A9.000; 199 B8.000; 199 B4.000; 199 A3.000 | MultiJet | 1.3 | 4, in lijn | 16 | 70–105 | 170 | 2003 | Fiat Punto; Fiat Albea; Fiat Panda; Lancia Ypsilon; Fiat Idea; Fiat FiorinoAlfa Romeo MiTo; Fiat Palio; Fiat 500; Fiat Doblò; Fiat Qubo; Fiat Tipo; Lancia Musa |
955 A3.000; 350 A3.000; 844 A3.000; 350 A2.000; 198 A6.000; 198 A3.000; 955 A4.000; 198 A2.000 | Multijet | 1.6 | 4, in lijn | 16 | 105–120 | 290–320 | 2006 | Alfa Romeo Mito; Fiat Bravo; Alfa Romeo Giulietta; Fiat 500L; Fiat Grande Punto; Fiat Doblò; Fiat Linea; Fiat Idea; Fiat Tipo |
844 A2.000; 198 A8.000; 55263087; 198 A5.000; 250 A2.000; 263 A1.000; 55263088; 250 A1.000; 939 B4.000; 940 B5.000; 939 B4.000; 940 A7.000 | Multijet II | 2.0 | 4, in lijn | 16 | 110–195 | 260–380 | 2008 | Lancia Delta; Alfa Romeo 159; Fiat Doblò; Fiat Bravo; Fiat Freemont; Alfa Romeo Giulietta; Fiat Sedici; Fiat Ducato; Alfa Romeo 159; Fiat Croma |
839 A5.000; 185 A6.000; AR 32501; 839 A6.000; AR 34202 | Unijet | 2.4 | 5, in lijn | 10 | 136–150 | | 1997 | Fiat Marea; Fiat Marea Weekend |
841 N.000; 841 M.000; 841 G.000; 841 H.000; 939 A3.000 | Multijet | 2.4 | 5, in lijn | 20 | 175–210 | 385–400 | 2003 | Alfa Romeo 156; Alfa Romeo 166; Fiat Croma; Alfa Romeo 156 Sportwagon |
F1AE0481D; F1AE0481N; F1AE0481C; F1AE3481E; F1AE6481D | Multijet | 2.3 | 4, in lijn | 16 | 110–148 | 270–380 | 2006 | Fiat Ducato |
Mankementen die veel voorkomen bij de motoren van het type JTD
Mankement | Motoren |
De modellen die een inlaatspruitstuk van plastic hebben, is het mogelijk dat de wervelkleppen kapot gaan en de motor beschadigen als ze in de verbrandingskamers komen. | 1.9 MultiJet 16v; 2.4 MultiJet 20v |
Als de olie niet op tijd wordt ververst, kunnen de brandstofverstuivers dicht gaan zitten. Als ze schoon gemaakt worden hebben ze geen lange levensduur. | 1.9 MultiJet |
De distributieketting kan over gaan slaan doordat er olie verbrandt. | 1.3 MultiJet |
De levensduur van de distributieketting is niet lang. Er kunnen beschadigingen aan de tuimelaars komen als de ketting doorbreekt. | 1.3 MultiJet |
De ECU werkt niet heel goed als het koud is, waardoor de motor niet goed start. | 1.3 MultiJet |
In de buurt van de thermostaat kan er koelvloeistof lekken doordat de motor te heet wordt. Bij sommige modellen is het mogelijk dat de thermostaat stuk gaat. | 1.3 MultiJet; 1.6 MultiJet; 2.0 Multijet II |
Den
een goedlachse monteur die al aardig wat ervaring opgedaan heeft in de tutorials van AUTODOC;
laat zich nooit blikken zonder zijn veiligheidsbril;
trotse bezitter van een BMW X5 E53
droomt ervan ooit de Gold Play Button van Youtube te mogen ontvangen voor het behalen van de grens van 1.000.000 abonnees.
Reageren