De automaat Multimode Manual Transmission (MMT) zit in een paar uitvoeringen van het merk Toyota. Dit systeem heeft een handmatige en een automatische stand. In het jaar 2006 gebruikte men het voor het eerst. Het systeem helpt om minder brandstof te verbruiken en zorgt ervoor dat de auto comfortabel rijst zonder dat de bestuurder hoeft te schakelen.
Hoe het systeem MMT werkt
Het systeem Multimode Manual Transmission (MMT) heeft als basis een handmatige transmissie. Het systeem heeft 1 koppeling, deze wordt aan- en uitgezet via een elektrische motor. Men hoeft daardoor de koppeling niet in te trappen. Er zitten 2 elektromotoren in de transmissie die voor het schakelmechanisme zorgen.
De transmissie kan in 3 modi werken: automatic €, sport (Es) en handmatig (M). De eerste stand kan men gebruiken om lekker en relaxed te rijden. Met de tweede stand kan men sneller schakelen en verhoogd de dynamiek van de auto. De derde geeft de bestuurder de mogelijkheid om zelf omhoog of omlaag te schakelen.
In de handmatige stand kan men gebruik maken van de pook. De bestuurder kan omhoog of omlaag schakelen door de pook naar “M+” of “M-“ te duwen. Sommige modellen hebben peddels achter het stuur zodat men nog vlotter kan schakelen.
Versnellingsbakken van het type MMT die we veel tegenkomen
Versnellingsbak code | Fabrikant | Hoeveelheid versnellingen | Max. Inhoud van de motor in L | Max. Koppel van de motor in Nm | Type aandrijving | Gemaakt vanaf | Zit in deze auto’s |
C53A | Toyota | 5 | 1.4 | 200 | Voorwielaandrijving | 2007 | Yaris XP90 |
C50A | Toyota | 5 | 1.6 | 160 | Voorwielaandrijving | 2006 | Corolla E150; Auris E150 |
Mankementen die veel voorkomen aan de versnellingsbakken van het type MMT
Mankement | Versnellingsbak |
Mankementen doordat de firmware fouten bevat. | C53A |
De koppeling heeft geen lange levensduur. | С50А; C53A |
De elektromechanische actuatoren die in de transmissie zitten gaan eerder stuk dan gepland. | C53A; С50А |
Reageren