Porsche Doppelkupplung — versnellingsbakken voor Porsche auto's

Porsche Doppelkupplung — versnellingsbakken voor Porsche auto's

Het systeem PDK, ofwel Porsche Doppelkupplung, is een automaat met dubbele koppeling die in de auto’s van Porsche wordt gebruikt. Ze hebben tevens een handmatige stand en heeft de belangrijkste voordelen van een automaat en een handmatige transmissie. Dit is een uitstekende optie voor sportieve modellen, waardoor de dynamiek uitstekend is, het schakelen zeer snel gaat (tot 100 ms), het schakelen zeer doeltreffend gaat en de auto minder brandstof verbruikt. Er is bijna geen vermogen verlies als er wordt geschakeld. Tevens draagt de automatische stand bij aan het comfort onder het rijden.

In het jaar 1985 gebruikte men PDK voor de eerste keer in het sportmodel Porsche 962. In het jaar 2008 kwamen er productiemodellen uit met een aangepast systeem. Het model 911 Carrera was het eerste model die de transmissie PDK had.

Hoe het systeem Porsche Doppelkupplung werkt

Het systeem PDK heeft 2 modulen die aan elkaar verbonden zitten met behulp van parallelle koppelingen aan de motor. De eerste koppeling wordt gebruikt voor de oneven versnellingen, de tweede voor de even versnellingen. De gekozen versnelling wordt ingeschakeld. Met behulp van hydraulische vorken. De modellen van vandaag de dag hebben een versnellingsbak van het type PDK en hebben acht versnellingen: zes stuks voor sportief rijden en de andere twee om comfortabel en zuinig te kunnen rijden.

De software van de versnellingsbak zorgt voor meerdere modi in de transmissie, zoals Normal, Sport Plus, Sport, Individual en wellicht Race Track. De handmatige stand kan gekozen worden door de hendel in het console in het midden in de juiste stand te zetten en daarna kan men omhoog en omlaag schakelen. Tevens kan men schakelen aan de hand van knoppen op het stuur.

De modellen die gebruik maken van het systeem Porsche Doppelkupplung (PDK)

Transmissie indexFabrikantHoeveelheid versnellingenMax. Inhoud van de motor in LMax. Koppel van de motor in NmType aandrijvingGemaakt vanafUitgevoerd in deze auto’s
8DTZF86.71000Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen2016Porsche Panamera
7DT-75ZF74.8750Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen2009Porsche Macan; Porsche Panamera
7DT-70ZF73.8700Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen2010Porsche 911 Turbo S; Porsche 911 Turbo
7DT-45ZF74.0450Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen2009Porsche 718 Boxster; Porsche 911 Carrera; Porsche Cayman; Porsche 911 Carrera S; Porsche 718 Cayman; Porsche Boxster

Mankementen die vaak voorkomen bij de Porsche Doppelkupplung (PDK)

MankementVersnellingsbak
Fouten in de software komen nog wel eens voor.7DT-75; 7DT-70; 7DT-45
De instelling van de koppeling levert nog wel eens problemen op.7DT-75; 7DT-70; 7DT-45
De versnellingen schakelen soms niet vlot.7DT-70; 7DT-45; 7DT-75
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op