Het systeem Q-Tronic is een automaat die tevens een handmatige stand heeft en gebruikt wordt in de auto’s van het merk Alfa Romeo. Men heeft het voor het eerst gebruikt in het jaar 2005. Ze hebben het systeem afgeleid van het systeem Aisin TF-80SC, welke erg veel succes had – een traditionele automaat die voorzien was van een hydraulische koppelomvormer en planetaire tandwielen. De handmatige stand kan middels speciale firmware van Alfa Romeo worden gekozen. Hiermee kan de bestuurder het koppel van de motor handmatig regelen, waardoor de dynamiek van de auto en de prestaties op onverharde wegen veel beter is.
Hoe Q-Tronic werkt
Onder normale omstandigheden werkt het systeem Q-Tronic als een normale automatische versnellingsbak: men kan schakelen aan de hand van de commando’s van de regelunit. Daarnaast kan men de standen Sport en Winter kiezen.
Als de bestuurder de hendel in een sleuf zet, wordt de versnelling ingeschakeld, en deze blijft ingeschakeld totdat de bestuurder de hendel naar “+” of “-“ duwt om omhoog of omlaag te schakelen.
De technische eigenschappen van de versnellingsbakken van het type Q-Tronic
Transmissie code | Hoeveelheid versnellingen | Max. Inhoud van de motor in L | Max. koppel in Nm | Type aandrijving | Gemaakt vanaf | Geplaatst in deze auto’s |
TF-80SC | 6 | 2.5 | 450 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen | 2005 | Alfa Romeo 159; Alfa Romeo Spider; Alfa Romeo Brera |
Mankementen die veel voorkomen bij het systeem Q-Tronic
- Bij de hydraulische klep kan de behuizing stuk gaan, waardoor er vibraties en schokken voorkomen als u schakelt.
- Doordat de wrijvingsplaten van de koppelomvormer slijten, kan de versnellingsbak gaan vibreren en doorslippen.
- De rembanden kunnen slijten waardoor het koetswerk gaat schokken in de buurt van de transmissie.
Reageren