RSC: omschrijving, functie, werkingsprincipe en oorzaken van defect

RSC: omschrijving, functie, werkingsprincipe en oorzaken van defect

Het systeem RSC (Roll Stability Control) zorgt ervoor dat de bewegingen op het gebied van kantelen verminderd wordt. Men gebruikt het systeem bij de auto’s van de merken Volvo, Lincoln, Land Rover en Ford, hoofdzakelijk bij crossovers en terreinwagens. In het jaar 2002 introduceerde men het systeem. Het is een zeer belangrijk onderdeel van de actieve veiligheidssystemen en men gebruikt het vaak in combinatie van het stabilisatiesysteem. Het zorgt voor minder aanrijdingen omdat de auto stabieler is.

Hoe het systeem RSC werkt

Middels gyroscopische sensoren zal het systeem RSC de snelheid en de hellingshoek van het koetswerk van het voertuig in de gaten houden. Als deze een gevaarlijke stand krijgt, zal het stabiliteitssysteem ingrijpen. Door middel van de mechanisme van het ABS-systeem zal een wiel worden vertraagd. Daarnaast zal het koppel van de motor af worden genomen. Op die manier zal de middelpuntvliedende kracht van het voertuig afnemen, zodat de auto weer de juiste richting krijgt. Door dit systeem is de auto veiliger als men objecten ontwijkt of als men hard door de bocht gaat.

Modellen die veel verkocht worden en het systeem RSC hebben

  • Lincoln Aviator UN152, Navigator U326;
  • Ford Explorer III, Escape I, II, Edge Mk2, Kuga Mk2.
  • Volvo XC90 I, V90 II, XC60 I;
  • Land Rover Discovery 4, Freelander 2;
  • Mazda CX-9 TB.

Redenen voor mankementen aan het systeem

  • Verkeerde waarden worden gemeten van de stand van het koetswerk, de hoeksnelheid en de sensoren van het ABS-systeem.
  • De elektromagneten van de hydraulische unit van het ABS-systeem doen het niet langer doordat de spoel beschadigd is.
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op