S-matic: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

S-matic: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

Het systeem S-matic is een automaat die gebruikt wordt door het merk Honda waarmee het ook mogelijk is om een handmatige stand te gebruiken. Vanaf het jaar 1999 maakt men gebruik van dit systeem en werd gebruikt in het 2e model van de Honda Odyssey. Middels het systeem S-matic kan de bestuurder om de versnellingsbak met de hand te bedienen, waardoor de auto beter presteert, de auto zich beter gedraagt en er beter over ondergronden gereden kan worden die glad zijn, bijvoorbeeld het optrekken.

Hoe het systeem S-matic werkt

Het bedrijf Honda Motor Co. Ltd. heeft de versnellingsbak S-matic gemaakt. Dit is geen planetaire transmissie die u veel tegenkomt bij hydraulische automaten, maar een transmissie met tandwielen en twee assen, en elke as wordt middels een separate hydraulische koppelingsunit ingeschakeld. Om de handmatige stand te kiezen, zet de bestuurder de pook in de gewenste sleuf en duwt deze naar “+” of “-“ om omhoog of omlaag te schakelen.

De technische kenmerken van het systeem S-matic

Versnellingsbak codeVersie codesHoeveelheid versnellingenZit in deze auto’s
H5BYBA; MRMA; BWEA; B7WA; BAYA; BCLA; BGHA; M7WA; BGFA; MAYA5Honda Avancier; Honda Odyssey

Mankementen die veel voorkomen bij de versnellingsbakken van het type S-matic

  • Het fijnfilter die aan de buitenkant zit en ronddraait kan snel verstopt raken.
  • De eenrichting koppeling kan kapot gaan indien de transmissie veel belast belast wordt.
  • De koppelingstrommel aan de achterkant gaat snel stuk.
  • De lagers aan de achterkant kunnen snel stuk gaan.
  • Als de behuizing van de stroomregelklep een beschadiging krijgt, zal de druk zakken in het systeem en werkt de versnellingsbak niet meer goed.
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op