Het type S tronic is een automaat die een dubbele koppeling heeft, deze zitten in de uitvoeringen van Audi en worden vanaf het jaar 2005 gebruikt. In een eerder stadium hadden ze de naam DSG, ook bij andere auto’s die door de Volkswagen Groep werden vervaardigd. De voordelen van een automaat en een handmatige versnellingsbak worden gecombineerd, wat tot een heel goed comfort leidt, en de bestuurder heeft de mogelijkheid om handmatig de versnellingen te kiezen. Sommige transmissies van het type S tronic zijn gekopieerd van het DSG model van de Volkswagen Groep en overgezet op vele auto’s van Volkswagen, SEAT en Škoda. Sommige zijn op maat gemaakt voor motoren die in de lengte liggen en komt men alleen tegen in een paar modellen van Audi.
De werking van S tronic
De bouw van deze versnellingsbak heeft 2 hoofdassen die een even en een oneven aantal tandwielen hebben, deze zitten aan de koppeling vast. Als er een versnelling wordt gekozen, zal de besturing enkele sensoren en signaleringen analyseren, waardoor de 2e versnelling wordt geactiveerd. Om de handmatige stand te kiezen, moet de hendel in de juiste uitsparing worden gezet of men kan de flippers achter het stuur gebruiken.
Waar wordt de S tronic veel gebruikt
Versnellingsbak code | Hoeveelheid versnellingen | Max. koppel van de motor in Nm | Inhoud van de motor in L | Plaatsinng van de motor | Soort koppeling | Gemaakt vanaf | Voorzien in deze uitvoeringen |
DL501 (0B5) | 7 | 550 | 4.2 | In de lengterichting | Nat | 2008 | Audi A4 B8; Audi A7 4G; Audi A6 C7; Audi Q5 8R; Audi A5 8T |
DL800 (0BZ) | 7 | – | – | In de lengterichting | Nat | 2013 | Audi R8 4S; Audi R8 42 |
DL382 (0CK/0CL) | 7 | 500 | 3.0 | In de lengterichting | Nat | 2015 | Audi A4 B9; Audi A5 F5; Audi A5 C7, C8; Audi Q5 FY |
DQ250 (02E) | 6 | 350 | 3.2 | Dwars | Droog | 2003 | Audi TT 8J; Audi A3 8P; Audi Q3 8U |
DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) | 7 | 600 | 2.5 | Dwars | Nat | 2008 | Audi A3 8V; Audi RS3; Audi Q3 8U |
0СJ | 7 | 400 | 2,0 | In de lengterichting | Nat | 2016 | Audi A4 8W |
Mankementen die veel voorkomen bij de S tronic
Mankement | Transmissies |
De dubbele koppeling kan redelijk snel een mankement krijgen. | DL501 (0B5) |
Als de olie niet op tijd ververst wordt, kunnen de solenoïden dichtslibben door de resten van het slijten van de koppeling. | DL501 (0B5); DQ250 (02E); DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) |
Bij de koppelingskap zit een bevestiging die snel schade kan krijgen. | DL501 (0B5) |
Schokken van de versnellingsbak en te veel vibraties. | DQ250 (02E) |
De transmissie kan te heet worden als de warmtewisselaar niet met regelmaat wordt gereinigd. | DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) |
Reageren