
De automaat van het type SelectShift heeft de mogelijkheid om ook handmatig te schakelen. Vele auto’s van de merken Lincoln en Ford hebben dit. Het model van vandaag de dag wordt vanaf het jaar 2000 geleverd. De naam “SelectShift” is echter al eerder gebruikt: in het jaar 1966 maakte het merk Ford gebruik van automaten met drie of vier versnellingen en met lage versnellingen: de Ford C4 en de Ford C6 Selectshift Cruise-O-Matic.
Hoe SelectShift werkt
De versnellingsbak van het type SelectShift is een normale automaat met een hydraulische koppelomvormer en door middel van een speciale firmware kan men ook kiezen voor een handmatige stand. Om dit te doen, moet de pook in de stand “S” van Sportmodus gezet worden en daarna kan door de pook naar “+” en “-“ te duwen omhoog of omlaag worden geschakeld. In sommige modellen kan de chauffeur om het koppel van de motor in de handmatige stand te bedienen via peddels die achter het stuur zitten.
Versnellingsbakken van het type Selectshift die we veel tegenkomen
| Versnellingsbak code | Fabrikant | Hoeveelheid versnellingen | Max. koppel in Nm | Max. Inhoud van de motor in L | Type aandrijving | Gemaakt vanaf | Zit in deze auto’s |
| 5F31J (JF506E) | 5 | Jatco | 350 | 3.8 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen | 2000 | Ford Galaxy MkII; Ford Mondeo MkIII |
| 5R55E | 5 | Ford | 550 | 5.0 | Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen | 1997 | Ford Mustang; Ford Explorer; Lincoln LS; Ford Ranger; Ford Thunderbird; Lincoln Aviator |
| 6F35 | 6 | Ford/General Motors | 350 | 3.0 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen | 2008 | Ford Mondeo; Ford C-Max; Lincoln MKZ; Ford Escape; Ford Focus; Ford Fusion; Ford Kuga |
| 6F55 | 6 | Ford/General Motors | 450 | 4.6 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen | 2007 | Ford Explorer; Lincoln MKS; Ford Taurus; Lincoln MKT |
| 6R80 (6HP26) | 6 | ZF | 600 | 6.0 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen | 2001 | Ford Explorer; Ford Expedition; Ford Mustang; Ford Territory |
Mankementen die veel voorkomen bij versnellingsbakken van het type SelectShift
| Mankement | Versnellingsbak |
| De klepbehuizing en de solenoïden kunnen een verstopping oplopen en vlot een mankement krijgen. | 5F31J (JF506E); 5R55E; 6R80 (6HP26); 6F55 |
| Ook bij een beetje te heet worden kan de versnellingsbak het niet meer doen. | 5F31J (JF506E) |
| Het regelventiel voor de doorstroming is vlot stuk. | 5F31J (JF506E) |
| De invoer sensor voor de snelheid heeft geen lange levensduur. | 5F31J (JF506E) |
| Sportief rijden zorgt ervoor dat de rembanden snel stuk gaan. | 5R55E |
| De zuigers en de pomp hebben geen lange levensduur. | 5R55E |
| De versnellingen schakelen krakend. | 6F35 |
| De elektronische besturing heeft soms last van storingen. | 6F35 |
| De bussen voor de versnellingsbak kunnen snel slijten. | 6F55; 6R80 (6HP26) |
| De mechatronische unit kan snel doorbranden, zeker als de temperatuur buiten hoog is. | 6R80 (6HP26) |
| De plastic pan kan vervormen en olie lekken. | 6R80 (6HP26) |
| De interne kabelboom van de versnellingsbak kan snel schade oplopen. | 6R80 (6HP26) |







Reageren