SensoDrive versnellingsbak: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

SensoDrive versnellingsbak: opvallende kenmerken & technische eigenschappen

Het systeem SensoDrive is een automaat met vijf versnellingen die ook een handmatige stand heeft en die van 2002 tot 2009 gebruikt werd door de merken Citroën en Peugeot. De voordelen van een automaat en een handmatige bak worden samengevoegd. Oner normale omstandigheden worden bij de versnellingen de verhoudingen aangepast aan de hand van de omstandigheden van de ondergrond. Door middel van een optie om de handmatige stand in te schakelen, is het voor de bestuurder mogelijk om het koppel van de motor in bepaalde situaties beter te gebruiken.

Hoe SensoDrive werkt

Het systeem SensoDrive heeft als basis een normale handmatige versnellingsbak waar men 2 assen met tandwielen op heeft gezet. Het koppelingsmechanisme en de overbrenging van de tandwielen worden elektronisch bestuurd middel een besturingsunit. Als de unit een signaal verzendt, zal de eerste actuator de koppeling uitschakelen en de tweede zal de synchromesh inschakelen om de gewenste versnelling te activeren. In de handmatige stand worden de gegevens door de bestuurder aangegeven en zal het gewenste signaal naar de aandrijving worden verzonden. Om handmatig te schakelen kan de chauffeur de hendel op de console in het midden naar “+” of “-“ duwen of gebruik maken van de peddels achter het stuur.

De technische kenmerken van de versnellingsbakken van het type SensoDrive

Transmissie codeFabrikantMax. Inhoud van de motor in LMax. koppel in NmType aandrijvingZit in deze auto’s
MAPPSA Peugeot Citroën1.6150Aandrijving op de voorwielenCitroën C3; Citroën C2; Citroën C4

Mankementen die veel voorkomen bij de versnellingsbakken van het type SensoDrive

  • Het snel kapot gaan van de actuatoren.
  • De koppeling heeft geen lange levensduur.
  • De regelunit van de transmissie werkt niet altijd naar behoren.