Sentronic — versnellingsbakken voor Saab auto’s

Sentronic — versnellingsbakken voor Saab auto’s

De commerciële naam is Sentronic en het zijn een paar automaten waarmee tevens handmatig geschakeld kan worden, deze zitten in de auto’s van het merk Saab. Men maakt e vanaf het jaar 2000 in de Saab 9-5 en de Saab 9-3 van de 2e generatie.

Hoe Sensotronic werkt

De belangrijkste onderdelen van de transmissie zijn de planetaire tandwielen en de koppelomvormer, welke in sommige standen kan worden vergrendeld. In de handmatige positie is het voor de bestuurder mogelijk om maximaal van de motor gebruik te maken, waardoor de dynamiek veel beter is en de auto beter presteert op een glad wegdek, onverharde wegen en als men van een berg afrijdt. Om de handmatige stand te kiezen, moet de bestuurder de pook in de stand “M” zetten. Als de pook daarna naar “-“ of “+” wordt geduwd, kan men omlaag of omhoog schakelen. Daarnaast kan men het met de peddels achter het stuur doen.

Versnellingsbakken van het type Sensotronic die veel voorkomen

Transmissie indexFabrikantHoeveelheid versnellingenMax. Inhoud van de motor in LMax. Koppel van de motor in NmType aandrijvingGemaakt vanafVoorzien in deze uitvoeringen
FA57 (AF33, AW55-50SN)Aisin53.5330Aandrijving op de voorwielen2000Saab 9-3; Saab 9-5
AF40-6 (AWTF-80SC)Aisin62.5450Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen2001Saab 9-5; Saab 9-3

Mankementen die we veel tegenkomen bij Sentronic versnellingsbakken

MankementTransmissies
De solenoïden kunnen verstopt raken door de resten van slijtage van de wrijvingsvoeringen van de koppelingsplaten.FA57 (AF33, AW55-50SN)
Door te weinig olie kunnen de mechanische delen van de versnellingsbak slijten.FA57 (AF33, AW55-50SN)
Mankementen aan de kleppenbehuizing en de kast van de planetaire tandwielen.FA57 (AF33, AW55-50SN)
Na veel kilometers kan de boel gaan schokken. Dit geeft aan dat de kleppenbehuizingen het niet meer goed doen.AF40-6 (AWTF-80SC)
De remband kan slijten.AF40-6 (AWTF-80SC)