Shiftronic transmissie: essentiële informatie, soorten, kenmerken & technische parameters

Shiftronic transmissie: essentiële informatie, soorten, kenmerken & technische parameters

De functie Shiftronic zorgt ervoor dat er geschakeld kan worden via een automaat, deze zitten in bijvoorbeeld de auto’s van de merken Kia en Hyundai. Aan het eind van de jaren ’90 heeft men het systeem voor de eerste keer uitgegeven. Vandaag de dag wordt het gebruikt in vele auto’s van de twee merken. Door de Shiftronic functie is de bestuurder in staat om het voertuig beter te beheersen. Dit is zeer handig als er moet worden geremd, bij het inhalen, als men van een berg rijdt of optrekken op een gladde ondergrond. Als de modus Shiftronic niet meer gewenst is, werkt de versnellingsbak als een gewone automaat.

Hoe de Shiftronic functie werkt

Door gespecialiseerde software kan men de functie Shiftronic in werking stellen. De handmatige stand kan men op 2 manieren kiezen: door de pook in de stand “D” te zetten en hem dan naar “+” of “-“ te duwen, of door de knoppen te bedienen die op het stuur zitten. Door middel van een sensor voor de positie van de versnellingen of door de bediening op het stuurwiel wordt een signaal naar de regelaar van de versnellingsbak gestuurd, waardoor de gewenste versnelling geactiveerd kan worden.

Vaak gebruikte versnellingsbakken van het type Shiftronic

Transmissie indexHoeveelheid versnellingenSoort transmissieMax. Inhoud van de motor in LMax. Koppel van de motor in NmType aandrijvingGemaakt vanafVoorzien in deze uitvoeringen
A5HF15AT met een koppelomvormer en planetaire tandwielen3.8400Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen2005Hyundai Santa Fe CM; Kia Carens UN; Hyundai Sonata NF; Kia Carnival VQ; Hyundai Grandeur TG; Kia Sorento XM; Kia Opirus LD; Hyundai Entourage VQ
A5SR15AT met een koppelomvormer en planetaire tandwielen 3.5350Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen2002Kia Sorento BL; Hyundai Genesis ВН
A6MF16AT met een koppelomvormer en planetaire tandwielen2.4240Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen2009Kia Optima JF; Hyundai Grandeur HG; Kia Carnival YP; Hyundai Sonata YF; Kia Optima TF; Hyundai Tucson LM; Kia Carnival VQ; Hyundai Sonata LF; Kia Cadenza VG; Hyundai i30 GD; Kia Sportage SL; Hyundai Grandeur TG; Kia Sportage QL; Hyundai i40 VF; Kia Soul PS; Hyundai Tucson TL
A8LF18AT met een koppelomvormer en planetaire tandwielen3.5350Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen2016Hyundai Santa Fe; Kia Cadenza YG; Kia Carnival YP; Hyundai Tucson TL; Kia Sorento UM; Hyundai Sonata LF; Hyundai Grandeur IG; Kia Sportage QL
7DCT (D7UF1)7Automatisch met droge, dubbel uitgevoerde koppeling2.0350Aandrijving op de voorwielen2015Veloster FS; Veloster JS

Mankementen die veel voorkomen bij de versnellingsbakken van Shiftronic

MankementVersnellingsbak
Bij de behuizing van de klep gaat de solenoïde vaak stuk.A5HF1
Sportief rijden zorgt ervoor dat de planetaire tandwielen stuk gaan.A5HF1; D7UF1
De uit- en invoersensoren hebben een korte levensduur.A5HF1; A6MF1
Sportief rijden resulteert in sneller slijten van de wrijvingsvoeringen die in de koppeling van de koppelomvormer zitten.A5SR1; A6MF1
De elektronische besturing kan snel te heet worden.A5SR1
Als de olie van de versnellingsbak niet tijdig ververst wordt, kunnen de leidingen van de kleppenbehuizing dicht gaan zitten en wordt er niet genoeg olie aangevoerd.A5SR1; A6MF1
In de loop der tijd kunnen de bouten van de tandwielen los gaan zitten. De versnellingsbak kan hierdoor verschuiven.A6MF1
Het uitvallen van de elektromagnetische kabelboom.A6MF1
De plastic pan van de transmissie kan scheuren.A6MF1
Fouten in de software.A8LF1
De koppeling kan te snel slijten.D7UF1
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op