De functie Shiftronic zorgt ervoor dat er geschakeld kan worden via een automaat, deze zitten in bijvoorbeeld de auto’s van de merken Kia en Hyundai. Aan het eind van de jaren ’90 heeft men het systeem voor de eerste keer uitgegeven. Vandaag de dag wordt het gebruikt in vele auto’s van de twee merken. Door de Shiftronic functie is de bestuurder in staat om het voertuig beter te beheersen. Dit is zeer handig als er moet worden geremd, bij het inhalen, als men van een berg rijdt of optrekken op een gladde ondergrond. Als de modus Shiftronic niet meer gewenst is, werkt de versnellingsbak als een gewone automaat.
Hoe de Shiftronic functie werkt
Door gespecialiseerde software kan men de functie Shiftronic in werking stellen. De handmatige stand kan men op 2 manieren kiezen: door de pook in de stand “D” te zetten en hem dan naar “+” of “-“ te duwen, of door de knoppen te bedienen die op het stuur zitten. Door middel van een sensor voor de positie van de versnellingen of door de bediening op het stuurwiel wordt een signaal naar de regelaar van de versnellingsbak gestuurd, waardoor de gewenste versnelling geactiveerd kan worden.
Vaak gebruikte versnellingsbakken van het type Shiftronic
Transmissie index | Hoeveelheid versnellingen | Soort transmissie | Max. Inhoud van de motor in L | Max. Koppel van de motor in Nm | Type aandrijving | Gemaakt vanaf | Voorzien in deze uitvoeringen |
A5HF1 | 5 | AT met een koppelomvormer en planetaire tandwielen | 3.8 | 400 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen | 2005 | Hyundai Santa Fe CM; Kia Carens UN; Hyundai Sonata NF; Kia Carnival VQ; Hyundai Grandeur TG; Kia Sorento XM; Kia Opirus LD; Hyundai Entourage VQ |
A5SR1 | 5 | AT met een koppelomvormer en planetaire tandwielen | 3.5 | 350 | Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen | 2002 | Kia Sorento BL; Hyundai Genesis ВН |
A6MF1 | 6 | AT met een koppelomvormer en planetaire tandwielen | 2.4 | 240 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen | 2009 | Kia Optima JF; Hyundai Grandeur HG; Kia Carnival YP; Hyundai Sonata YF; Kia Optima TF; Hyundai Tucson LM; Kia Carnival VQ; Hyundai Sonata LF; Kia Cadenza VG; Hyundai i30 GD; Kia Sportage SL; Hyundai Grandeur TG; Kia Sportage QL; Hyundai i40 VF; Kia Soul PS; Hyundai Tucson TL |
A8LF1 | 8 | AT met een koppelomvormer en planetaire tandwielen | 3.5 | 350 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen | 2016 | Hyundai Santa Fe; Kia Cadenza YG; Kia Carnival YP; Hyundai Tucson TL; Kia Sorento UM; Hyundai Sonata LF; Hyundai Grandeur IG; Kia Sportage QL |
7DCT (D7UF1) | 7 | Automatisch met droge, dubbel uitgevoerde koppeling | 2.0 | 350 | Aandrijving op de voorwielen | 2015 | Veloster FS; Veloster JS |
Mankementen die veel voorkomen bij de versnellingsbakken van Shiftronic
Mankement | Versnellingsbak |
Bij de behuizing van de klep gaat de solenoïde vaak stuk. | A5HF1 |
Sportief rijden zorgt ervoor dat de planetaire tandwielen stuk gaan. | A5HF1; D7UF1 |
De uit- en invoersensoren hebben een korte levensduur. | A5HF1; A6MF1 |
Sportief rijden resulteert in sneller slijten van de wrijvingsvoeringen die in de koppeling van de koppelomvormer zitten. | A5SR1; A6MF1 |
De elektronische besturing kan snel te heet worden. | A5SR1 |
Als de olie van de versnellingsbak niet tijdig ververst wordt, kunnen de leidingen van de kleppenbehuizing dicht gaan zitten en wordt er niet genoeg olie aangevoerd. | A5SR1; A6MF1 |
In de loop der tijd kunnen de bouten van de tandwielen los gaan zitten. De versnellingsbak kan hierdoor verschuiven. | A6MF1 |
Het uitvallen van de elektromagnetische kabelboom. | A6MF1 |
De plastic pan van de transmissie kan scheuren. | A6MF1 |
Fouten in de software. | A8LF1 |
De koppeling kan te snel slijten. | D7UF1 |
Reageren