Het systeem Sportonic kan meerdere dingen betekenen. Het is een verwijzing naar de versnellingsbakken van de auto’s van de merken Mitsubishi en Alfa Romeo. In de auto’s van het merk Alfa Romeo is het systeem Sportonic een automaat die tevens een handmatige stand heeft. Men maakt hiervan gebruik vanaf het eind van de jaren negentig. Het systeem levert een combinatie op van de voordelen van een automaat en een handmatige versnellingsbak. Wat opvalt aan deze transmissie is dat de auto niet veel brandstof verbruikt en de auto een prima dynamiek heeft; de auto rijdt zeer lekker, de chauffeur kan de auto prima besturen en op onverharde wegen presteert de auto ook prima. Tevens is het mogelijk om te transmissie af te stellen op de rijstijl.
Bij de auto’s van het merk Mitsubishi heeft de naam Sportronic de betekenis van het handmatig schakelen bij een traploze CVT, hiermee kan de bestuurder de versnellingsbak handmatig bedienen om het koppel van de motor maximaal te gebruiken.
Hoe Sportronic werkt
De versnellingsbak van het type Sportronic van het merk Alfa Romeo is een normale automaat met planetaire tandwielen en een hydraulische koppelomvormer. De handmatige stand kan gekozen worden door een elektronische unit die een speciale firmware heeft. De data van de gewenste versnelling wordt middels elektrische signalen met behulp va verschillende sensoren verzonden naar de besturingsunit, daarna worden commando’s doorgegeven door de ECU naar de actuatoren en zal de versnelling gekozen worden. Om handmatig te schakelen kan de bestuurder gebruik maken van de pook.
De auto’s van het merk Mitsubishi kan men handmatig bedienen door middel van de pook of peddels achter het stuur.
Mankementen die veel voorkomen bij Sportronic
Transmissie code | Fabrikant | Hoeveelheid versnellingen | Transmissie soort | Max. koppel in Nm | Max. Inhoud van de motor in L | Type aandrijving | Gemaakt vanaf | Zit in deze auto’s |
4HP20 | ZF | 4 | Automaat, voorzien van een koppelomvormer | 330 | 3.5 | Aandrijving op de voorwielen | 1995 | Alfa Romeo 166 |
AW55-50SN | Aisin | 5 | Automaat, voorzien van een koppelomvormer | 330 | 3.5 | Aandrijving op de voorwielen | 2000 | Alfa Romeo 166 |
F1CJA/W1CJA (JF011 E) | Jatco | – | Traploze versnellingsbak | 250 | 2.5 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op alle wielen | 2005 | Mitsubishi ASX GA; Mitsubishi Outlander GF; Mitsubishi Lancer CY; Mitsubishi Outlander CW |
Mankementen die veel voorkomen bij de versnellingsbakken van het type Sportronic
Mankement | Versnellingsbak |
Bij het klephuis kunnen de leidingen en verstopping krijgen omdat de wrijvingsplaten in de buurt van het koppelingspakket snel slijtage vertonen. | AW55-50SN |
Door te weinig olie kunnen mechanische onderdelen sneller slijten dan normaal. | AW55-50SN |
In de loop der tijd kan het hydraulische klephuis en de bussen van de planetaire tandwielen slijtage vertonen. | AW55-50SN |
Door het slijten van de wrijvingsplaat van de koppelomvormer kan de as gaan vibreren en kan de boel gaan lekken. | ZF 4HP20 |
De onderdelen van de transmissiepomp zoals de bus, de lagers van de stator en in de buurt van het aandrijftandwiel kunnen een mankement oplopen. | ZF 4HP20 |
De solenoïden en de sensor voor de stand van de versnelling kunnen stuk gaan. | ZF 4HP20 |
Het eerder slijten van de lagers van de uit- en ingaande assen. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
De band van de V-riem CVT kan snel gaan oprekken. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
De stroomregelklep van de pomp van de versnellingsbak kan een verstopping krijgen omdat de vloeistof niet op tijd is vervangen, hierdoor gaat de boel schokken. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
De stappenmotor gaat met regelmaat stuk. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Reageren