TDCi motoren: waar het voor staat en de prestatieparameters

TDCi motoren: waar het voor staat en de prestatieparameters

Motoren van het type TDCi rijden op diesel, hebben een turbo en het systeem Common Rail om de brandstof direct in te spuiten en zitten in de auto’s van Ford. Vanaf het jaar 2000 heeft men ze geïntroduceerd. Sommige motoren bouwt men zelf bij de Ford Motor Company, anderen maakt de Groupe PSA (tegenwoordig Stellantis).

Wat opvalt aan de motoren van het type TDCi

Alle motoren van het type TDCi hebben vier cilinders en acht of zestien kleppen. Afhankelijk van het model, is de motor gemaakt van gietijzer of aluminium. Tevens is het mogelijk dat de kop van de cilinder van gietijzer of aluminium is. Het is mogelijk dat de motor een compressor voor de turbo heeft, vaak met variabele geometrie. Het kleptiming mechanisme wordt over het algemeen aangedreven door een riem. Maar sommige modellen hebben een ketting of een ketting en een riem.

Motoren van het type TDCi die we veel tegenkomen

Naam van de versie Code Inhoud van de kotor in L Hoeveelheid kleppen Max. vermogen van de motor in pk Max. koppel van de motor in Nm Gemaakt vanaf Dit in deze auto’s van het merk Ford
Duratorq DLD-414 F6JA 1.4 8 68 160 2002 Fusion; Fiesta Mk5.
Duratorq DLD-415 UGJC 1.5 8 75 185 2012 B-Max; Fiesta Mk5.
DLD-416 GPDA, GPDC 1.6 16 90 215 2005 Focus Mk1; C-Max.
DLD-416 G8DA; G8DB 1.6 16 109 240 2003 Focus C-Max; Focus Mk2.
Duratorq DLD-418 HCPA 1.8 8 90 227 2002 Focus C-Max; Transit Connect Mk1.
DLD-418 FFDA 1.8 8 100 240 2002 Focus Mk1.
DLD-418 KKDA; KKDB 1.8 8 115 280 2004 C-Max; Focus Mk1.
DLD-418 QYWA 1.8 8 125 320 2006 Galaxy Mk2; S-MAX Mk1.
Duratorq DW QXWA 2.0 16 140 320 2006 S-MAX Mk1; Galaxy Mk2.
Duratorq DW TXDA 2.0 16 163 340 2010 Kuga Mk1.
Duratorq DW Q4BA 2.2 16 175 400 2008 Mondeo Mk4.
Duratorq DW KNWA 2.2 16 200 420 2010 Galaxy Mk2; C-Max.
TDCi Duratorq FMBA 2.0 16 130 330 2002 Mondeo Mk3.
TDCi Duratorq QJBB 2.2 16 155 360 2004 Mondeo Mk3.
TDCi Duratorq JXFA 2.4 16 115 310 2006 Transit Mk6.

Vaak voorkomende defecten aan de TDCi-motoren

MankementMotor
De injectoren voor de brandstof hebben snel een mankement.F6JA; FFDA; JXFA; KKDA; KKDB; FMBA; TXDA; KNWA; Q4BA; QJBB; TXDA; HCPA.
De zuigers van de motor hebben kans op een thermische beschadiging doordat er te veel brandstof naar de injectoren gaat.FFDA; KKDA; KKDB; HCPA.
Door slijtage aan de constructie van de cilinderzuiger gaat de motor meer olie gebruiken.F6JA.
De turbo slijt veel sneller dan normaal.GPDA; GPDC; F6JA.
De motorsteun aan de voorkant heeft geen lange levensduur.F6JA. 
Er zit al vlot afzetting van koolstof op de klep van de EGR.TXDA; KNWA; Q4BA; UGJC.
Al bij een lage stand van de teller kan het roetfilter een verstopping krijgen.UGJC; Q4BA; KNWA; TXDA.
De elementen van het brandstofsysteem slijten zeer vlot.G8DA; UGJC; G8DB.
De nokkenassen slijten sneller dan normaal en rekken de distributieketting op.GPDA; GPDC; G8DA; QXWA; G8DB.
De ringen aan de onderkant van de injectoren voor de brandstof kunnen verbranden.GPDA; G8DA; G8DB; GPDC.
Op de motor komt al vlot afzetting van koolstof.GPDA; G8DA; G8DB; GPDC.
In de loop der tijd gaan de hydraulische steunen lekken.GPDA; GPDC; G8DB; G8DA.
De poelie van de krukasdemper en sensor voor de krukaspositie gaan sneller kapot dan normaal.HCPA; KKDA; QYWA; FFDA.
De elementen van het brandstofsysteem hebben wel eens last van lucht in het systeem.QYWA.
Al vlot ontstaat er een mankement aan de hydraulische hefinrichtingen, u hoort dan een bonkend geluid.QXWA; TXDA.
Door de vibraties gaat de elektrische bedrading kapot en komen er mankementen aan de elektronische besturingsunit.QXWA; TXDA.
Vervuiling in de brandstof geeft een mankement aan de as van de brandstofpomp.JXFA; FMBA. 
Het kleine uiteinde van de drijfstangen kan stuk gaan.FMBA; JXFA; QJBB.
    AUTODOC CLUB
    Uw account is uw persoonlijke assistent

    Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op