TFSI motoren: werkingseigenschappen

true

De naam TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection) wordt gebruikt door de Volkswagen Groep. Dit zijn motoren met een turbo en directe inspuiting van de brandstof en worden gebruikt in de auto’s van Audi vanaf het jaar 2004. Men gebruikt de naam ook bij een paar modellen van Volkswagen, Škoda en SEAT met een twee liter motor.

Wat opvalt aan de motoren van het type TFSI

De meeste motoren van het type TFSI hebben vier cilinders en acht of zestien kleppen. Soms ziet men ook een model met zes cilinders en vierentwintig kleppen. Over het algemeen is de motor gemaakt van aluminium, maar er zijn ook modellen van gietijzer. De motoren zijn voorzien van een turbo, en over het algemeen variabele geometrie. Daarnaast bestaat er modellen met een dubbel uitgevoerde turbo. Het kleptimingsysteem is vaak voorzien van een ketting of riem. Er bestaan tevens modellen waarbij het mechanisme voor de timing een combinatie van een riem en een ketting heeft.

Motoren van het type TFSI die men veel tegenkomt

Serie Inhoud van de motor in L Versie code Opstelling en hoeveelheid cilinders Hoeveelheid kleppen Max. vermogen in pk Max. koppel in Nm Gemaakt vanaf Zit in deze auto’s
EA113 2.0 AXX in lijn – vier 16 200 280 2004 Audi A3 8P; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6
EA111 1.2 CBZB in lijn – vier 8 105 175 2009 Audi A3 8P
1.4 CAXA in lijn – vier 16 122 200 2006 Audi A1 8X
EA211 1.2 CJZA in lijn – vier 16 105 175 2012 Audi A3 8V
1.4 CXSA in lijn – vier 16 122 200 2013 Audi A3 8V
1.4 CZEA in lijn – vier 16 150 250 2014 Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi A1 8X; Audi Q3 8U
1.5 DADA in lijn – vier 16 150 250 2017 Audi A1 GB; Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi Q3 F3
EA839 3.0 CWGD V6 24 354 500 2016 Audi S4 B9; Audi S5 F5; Audi SQ5 FY
3.0 CZSE V6 24 340 500 2017 Audi A8 D5; Audi Q8 F1
EA888 1.8 CABA in lijn – vier 16 120 230 2008 Audi A4 B8
CCTA in lijn – vier 16 200 280 2008 Audi A3 8P; Audi TT 8J; Audi Q3 8U
CDAA in lijn – vier 16 160 250 2008 Audi A3 8P; Audi A TT 8J
CDNB in lijn – vier 16 180 320 2008 Audi A4 B8; Audi A6 C7; Audi A5 8T; Audi Q5 8R
2.0 CYRB in lijn – vier 16 250 370 2015 Audi A5 F5; Audi A4 B9; Audi Q7 4M; Audi A4 allroad B9

Mankementen die we veel tegenkomen bij de motoren van het type TFSI

MankementMotor
Op de inlaatkleppen en de bladen van de turbine zet zich snel koolstof af.AXX; CAXA; CJZA; CDAA; CCTA; CDNB; CABA
De bobines gaan niet zo lang mee.AXX; CDNB; CDAA; CABA
De nokkenfaser gaat vlot stuk.AXX
De distributieketting of -riem heeft vlot slijtage.AXX; CBZB; CAXA; CYRB; CCTA; CDAA; CDNB; CABA
De motor vibreert erg veel bij stationair toerental.CBZB
De elektrische actuator waarmee de hoek van de bladen van de bladen moet gewijzigd, gaat met regelmaat stuk.CAXA; CJZA; CXSA; CZEA; CBZB
Door matige brandstof komen er scheuren in de zuigers.CAXA
Door het blokkeren van de zuigerveren of het verstoppen van de ventilatie van de carter gaat de motor meer olie verbruiken.CXSA; CZEA; CDAA; CDNB; CYRB; CCTA
De nokkenassen vertoond ongelijkmatige slijtage.CZEA
De hogedruk brandstofpomp heeft vaak een lekkage.CDAA
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op