De naam TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection) wordt gebruikt door de Volkswagen Groep. Dit zijn motoren met een turbo en directe inspuiting van de brandstof en worden gebruikt in de auto’s van Audi vanaf het jaar 2004. Men gebruikt de naam ook bij een paar modellen van Volkswagen, Škoda en SEAT met een twee liter motor.
Wat opvalt aan de motoren van het type TFSI
De meeste motoren van het type TFSI hebben vier cilinders en acht of zestien kleppen. Soms ziet men ook een model met zes cilinders en vierentwintig kleppen. Over het algemeen is de motor gemaakt van aluminium, maar er zijn ook modellen van gietijzer. De motoren zijn voorzien van een turbo, en over het algemeen variabele geometrie. Daarnaast bestaat er modellen met een dubbel uitgevoerde turbo. Het kleptimingsysteem is vaak voorzien van een ketting of riem. Er bestaan tevens modellen waarbij het mechanisme voor de timing een combinatie van een riem en een ketting heeft.
Motoren van het type TFSI die men veel tegenkomt
Serie | Inhoud van de motor in L | Versie code | Opstelling en hoeveelheid cilinders | Hoeveelheid kleppen | Max. vermogen in pk | Max. koppel in Nm | Gemaakt vanaf | Zit in deze auto’s |
EA113 | 2.0 | AXX | in lijn – vier | 16 | 200 | 280 | 2004 | Audi A3 8P; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6 |
EA111 | 1.2 | CBZB | in lijn – vier | 8 | 105 | 175 | 2009 | Audi A3 8P |
1.4 | CAXA | in lijn – vier | 16 | 122 | 200 | 2006 | Audi A1 8X | |
EA211 | 1.2 | CJZA | in lijn – vier | 16 | 105 | 175 | 2012 | Audi A3 8V |
1.4 | CXSA | in lijn – vier | 16 | 122 | 200 | 2013 | Audi A3 8V | |
1.4 | CZEA | in lijn – vier | 16 | 150 | 250 | 2014 | Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi A1 8X; Audi Q3 8U | |
1.5 | DADA | in lijn – vier | 16 | 150 | 250 | 2017 | Audi A1 GB; Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi Q3 F3 | |
EA839 | 3.0 | CWGD | V6 | 24 | 354 | 500 | 2016 | Audi S4 B9; Audi S5 F5; Audi SQ5 FY |
3.0 | CZSE | V6 | 24 | 340 | 500 | 2017 | Audi A8 D5; Audi Q8 F1 | |
EA888 | 1.8 | CABA | in lijn – vier | 16 | 120 | 230 | 2008 | Audi A4 B8 |
CCTA | in lijn – vier | 16 | 200 | 280 | 2008 | Audi A3 8P; Audi TT 8J; Audi Q3 8U | ||
CDAA | in lijn – vier | 16 | 160 | 250 | 2008 | Audi A3 8P; Audi A TT 8J | ||
CDNB | in lijn – vier | 16 | 180 | 320 | 2008 | Audi A4 B8; Audi A6 C7; Audi A5 8T; Audi Q5 8R | ||
2.0 | CYRB | in lijn – vier | 16 | 250 | 370 | 2015 | Audi A5 F5; Audi A4 B9; Audi Q7 4M; Audi A4 allroad B9 |
Mankementen die we veel tegenkomen bij de motoren van het type TFSI
Mankement | Motor |
Op de inlaatkleppen en de bladen van de turbine zet zich snel koolstof af. | AXX; CAXA; CJZA; CDAA; CCTA; CDNB; CABA |
De bobines gaan niet zo lang mee. | AXX; CDNB; CDAA; CABA |
De nokkenfaser gaat vlot stuk. | AXX |
De distributieketting of -riem heeft vlot slijtage. | AXX; CBZB; CAXA; CYRB; CCTA; CDAA; CDNB; CABA |
De motor vibreert erg veel bij stationair toerental. | CBZB |
De elektrische actuator waarmee de hoek van de bladen van de bladen moet gewijzigd, gaat met regelmaat stuk. | CAXA; CJZA; CXSA; CZEA; CBZB |
Door matige brandstof komen er scheuren in de zuigers. | CAXA |
Door het blokkeren van de zuigerveren of het verstoppen van de ventilatie van de carter gaat de motor meer olie verbruiken. | CXSA; CZEA; CDAA; CDNB; CYRB; CCTA |
De nokkenassen vertoond ongelijkmatige slijtage. | CZEA |
De hogedruk brandstofpomp heeft vaak een lekkage. | CDAA |
Reageren