TTiD en TiD motoren: werkingseigenschappen

TTiD en TiD motoren: werkingseigenschappen

De dieselmotoren van het type TTiD en TiD hebben directe inspuiting van de brandstof. Ze werden gebruikt in de auto’s van het merk Saas van 1998 tot 2012. De afkorting TiD staat voor Turbo Injected Diesel en geeft dus aan dat de motor een turbo heeft. De afkorting TTiD staat voor Twin Turbo Injected Diesel en geeft dus aan dat deze motor een dubbel uitgevoerde turbo heeft. In het jaar 1998 introduceerde men de motor van het type TiD, deze zat in de Saab 9-3. In het jaar 2007 kwamen de modellen met het type TTiD op de markt. Nagenoeg allemaal werden deze motoren bij General Motors gemaakt. Sommige zijn gemaakt in samenwerking met een andere fabrikant, zoals Isuzu Motors.

Wat opvalt aan de motoren van het type TiD en TTiD

De motoren van het type TiD en TTiD zijn gemaakt van gietijzer en de kop van de cilinder is gemaakt van aluminium. Het meeste van de modellen heeft het systeem Common Rail om de brandstof direct in te spuiten. Maar er zijn ook modellen die het systeem niet hebben, deze hebben een pomp die de brandstof direct aan de injectoren levert. Het kleptiming mechanisme is over het algemeen voorzien van een riem en in sommige gevallen van een ketting.

Motoren van het type TiD en TTiD die we veel tegenkomen

NaamCodeInhoud van de motor in LPlaatsing en hoeveelheid cilindersHoeveelheid kleppenMax. vermogen van de motor in pkMax. koppel van de motor in NmGemaakt vanafZit in deze auto’s van het merk Saab
TiDD223L (X22DTH)2.2in lijn – 41611526019989-3;
TiDD308L3.0V62417035020019-5;
TiDZ19DTH1.9in lijn – 41615032020049-3
TTiD Z19DTR1.9in lijn – 41618040020079-3; 9-5; 
TiDZ19DT1.9in lijn – 4812028019989-3; 9-5;
TiDA20DTH2.0in lijn – 41617035020109-5

Mankementen die we veel tegenkomen bij de motoren van het type TiD en TTiD

MankementMotor
In het systeem voor de brandstof kan nog wel eens lucht terechtkomen.X22DTH (D223L). 
Het filter voor de dieselroet en de klep van de EGR heeft snel een verstopping.X22DTH (D223L); Z19DTH.
De krukaspoelie heeft vlot een mankement.X22DTH (D223L). 
De motorolie kan doordat de ringen uitdrogen die in de buurt van de brandstofinjectoren zitten, in de brandstof komen.X22DTH (D223L). 
De elektrische onderdelen van de hogedruk brandstofpomp hebben vlot een mankement.X22DTH (D223L). 
De zwenkflappen van het inlaatspruitstuk hebben vlot een mankement.Z19DTH; A20DTH.
Door de hitte kan het uitlaatspruitstuk vervormen.Z19DTH. 
De belangrijkste lagers van de krukas kunnen een beschadiging krijgen als het oliepeil laag is, waardoor de motor kan vastlopen bij een hoog toerental.A20DTH. 
Er kan een lekkage ontstaan bij de pakkingen van de motoroliekoeler.A20DTH.
Door viezigheid op de brandstofregelklep blijft het toerental niet stabiel.A20DTH.
Het motorblok heeft snel last van hitte.D308L.
[Total: 0   Average: 0/5]