
Motoren op benzine zorgen voor de verbranding van een mengsel van benzine en lucht door middel van bougies. Deze verschillen in hoeveel elektrodes ze hebben, de gebruikte materialen om ze te vervaardigen en door het bedrijf dat ze maakt. U kunt hier lezen hoe u de gewenste onderdelen kunt uitzoeken om de motor beter te starten zodat de motor meer vermogen heeft, om minder brandstof te verbruiken en nog wat andere zaken.
Meest voorkomende typen
Ingedeeld op de hoeveelheid elektroden:- Enkele elektrode. Dit model heeft centraal een elektrode en aan de zijkant van het metaal en de diameter is 2,5 millimeter. Dit soort heeft een eenvoudig design en zorgt voor een prima verbranding. Deze modellen zijn niet duur, maar gaan ook niet heel lang mee.
- Multi-elektrode. Deze modellen zijn voorzien van vier stuks elektroden aan de zijkant. Ze zijn erg duurzaam omdat de slijtage 1 voor 1 gebeurt. Het verstellen tussen de elektroden kan niet. U kunt het beste van deze modellen gebruik maken als u niet goed bij de bougies kunt.

- Koper-nikkel. Deze gaan ongeveer 25000 tot 30000 kilometer mee. Ze zijn niet duur en heel goed te gebruiken bij motoren met de cilinders in lijn.
- Platina. Deze gaan ongeveer 120000 kilometer mee. Ze hebben een zeer dunne elektrode welke een krachtige vonk produceert.
- Iridium. Dit soort modellen kunnen erg goed tegen hitte en roesten niet. De levensduur is zeer goed, gelijk aan de modellen van platina, en zorgen voor een zeer effectieve verbranding.
- Zilver. Deze kunnen goed tegen een zware belasting, vibraties en viezigheid. U kunt het beste van deze modellen gebruik maken als uw auto op gas rijdt. Het minpunt is dat ze niet lang meegaan, ongeveer 30000 kilometer.

Adviezen van AUTODOC: Modellen van iridium en platina kosten erg veel. Maar als u in uw auto niet gemakkelijk bij de bougies kunt, is het verstandig dit soort modellen te nemen omdat ze veel langer meegaan. Wij adviseren deze ook te gebruiken als u erg veel in de auto rijdt. En onder andere omstandigheden kunt u de goedkopere modellen nemen.
- Heet. Deze voeren niet veel warmte af bij de elektrode in het midden en de isolator. Men gebruikt deze veel bij motoren die niet veel compressie hebben, of op een brandstof rijden waarvan het octaangehalte laag is.
- Koud. Deze kunnen veel hitte afvoeren en kunnen worden gebruikt als er een brandstof gebruikt wordt waarvan het octaangehalte hoog is of als de compressie in de motor hoog is.
- Gemiddeld. Deze modellen hebben gemiddelde eigenschappen van de beide typen. Dit soort modellen komt men het vaakst tegen.

De meest verkochte bougies
Tot slot
Als de levensduur verlopen is, moeten de bougies worden verwisseld. Als u hiermee door blijft rijden zullen er mankementen optreden waardoor de motor stuk kan gaan, maar ook andere onderdelen aan de auto. Volg de tips va AUTODOC op en kies bougies die passen bij uw auto.
Reageren