Het systeem D-4D is een reeks motoren op diesel die een turbo hebben en voorzien zijn van het systeem Common Rail om de brandstof in te spuiten. Men gebruikt ze in de auto’s van Lexus en Toyota. In het jaar 1999 introduceerde men de motor in het model Toyota Avensis. Het kreeg al snel een prima reputatie om de betrouwbaarheid, duurzaamheid en prestatie goed was, daarnaast is de motor zuinig met de brandstof.
Wat opvalt aan de motoren van het type D-4D
De meeste motoren van het type D-4D hebben vier cilinders die in lijn staan opgesteld en zijn voorzien van zestien kleppen. De modellen 1VD-FTV en 1ND-TV zijn hier een uitzondering op, de eerste heeft acht cilinders en 32 kleppen, de tweede vier cilinders en acht kleppen. Afhankelijk van het model is het blok van aluminium of gietijzer gemaakt. Meestal komt het systeem voor de brandstof bij Denso vandaan, in een enkel geval bij Bosch of Siemens. Het kleptiming mechanisme wordt aangedreven middels een ketting. In een zeer klein geval is dit een riem. De motoren van het type D-4D hebben allemaal een turbo. Sommige hebben ook een intercooler. Er bestaat een kans dat er ook een turbocompressor aanwezig is voor de variabele geometrie en geen normale turbo.
Motoren van het type D-4D die men veel tegenkomt
Motorcode | Inhoud van de motor in L | Max. vermogen in pk | Max. Koppel van de motor in Nm | Gemaakt vanaf | Zit in deze auto’s |
1AD-FTV | 2.0 | 122–127 | 300–310 | 2005 | Toyota Auris E180; Toyota Verso AR20; Toyota RAV4 XA40; Toyota Avensis T250; Toyota Corolla E150; Toyota Auris E150; Toyota Avensis T270; Toyota Verso AR10 |
2AD-FTV | 2.2 | 136–150 | 310– 360 | 2005 | Toyota Avensis T250; Toyota Verso AR20; Toyota Avensis T270; Toyota RAV4 XA30; Toyota Verso AR10; Toyota RAV4 XA40; Lexus IS XE20 |
1CD-FTV | 2.0 | 90–116 | 215–280 | 1999 | Toyota Avensis T220; Toyota Corolla E120; Toyota Avensis Verso XM20; Toyota Avensis T250; Toyota Corolla E110; Toyota RAV4 XA20; Toyota Corolla Verso E120; Toyota Previa XR30 |
1KD-FTV | 3.0 | 163–188 | 350‒420 | 2000 | Land Cruiser Prado J120; Toyota Fortuner AN60; Land Cruiser Prado J150; Toyota Hilux N140; Toyota Fortuner AN160; Toyota Hilux AN10; Toyota Hilux AN120; Toyota 4Runner N210 |
2KD-FTV | 2.5 | 120–142 | 325–343 | 2001 | Toyota Fortuner AN60; Toyota Hilux AN120; Toyota Innova AN40; Toyota Fortuner AN160; Toyota Hilux N140; Toyota Hilux AN10; Toyota 4Runner N210; Toyota Innova AN140 |
1ND-TV | 1.4 | 68–90 | 170–205 | 2002 | Toyota Yaris XP90; Toyota Auris E150; Toyota Yaris XP10; Toyota Auris E180; Toyota Corolla E120; Toyota Probox XP50; Toyota Corolla E150; Toyota Etios AK10; Toyota Yaris Verso XP20; Toyota iQ AJ10; Toyota Yaris XP130; Toyota Corolla E170; Toyota Urban Cruiser XP110; Toyota Verso-S XP120 |
1VD-FTV | 4.5 | 202– 286 | 430–650 | 2007 | Land Cruiser J70; Land Cruiser J200; Lexus LX450d J200 |
2WZ-TV | 1.4 | 54 | 130 | 2005 | Toyota Aygo AB10 |
Mankementen die we veel zijn bij de motoren van het type D-4D
Mankement | Motor |
Er kan een thermische beschadiging optreden bij de cilinderkoppakking. | 1AD-FTV; 2AD-FTV |
De afsluitringen van de brandstofinjector kunnen met regelmaat doorbranden. | 2AD-FTV; 1AD-FTV |
Het vlot afzetten van koolstof op de klep van de EGR. | 1AD-FTV; 1CD-FTV; 2AD-FTV |
De motor gaat meer olie verbruiken. Dit komt doordat de zuigerveren vast komen te zitten, en soms doordat er een mankement is aan de turbo. | 1AD-FTV; 2KD-FTV; 1ND-TV; 1KD-FTV; 2AD-FTV |
De injectoren voor de brandstof kunnen snel slijten, zeker als de brandstofkwaliteit niet goed is. | 1CD-FTV; 2KD-FTV; 1KD-FTV |
De regelkleppen om bij de brandstofpomp onder hoge druk brandstof aan te zuigen gaat vaak stuk. | 2WZ-TV; 1CD-FTV |
De druksensor om de motorolie te meten gaat niet lang mee. | 1CD-FTV |
Er kunnen scheuren ontstaan in de zuigers. | 1KD-FTV; 2KD-FTV |
Er kan olie gaan lekken onder de afsluitingen van de motor omdat de ventilatie van de carter een verstopping heeft. | 1ND-TV |
Het filter voor de brandstof heeft snel een verstopping. | 1VD-FTV |
De poelie die aan de krukasdemper zit heeft snel een beschadiging en doet het dan niet meer. | 2WZ-TV |
Reageren