Het systeem DDiS wordt gebruikt bij motoren op diesel, een turbo en het systeem Common Rail om de brandstof in te spuiten, het wordt gebruikt bij de auto’s van Suzuki. Vanaf het jaar 2003 maakt men er gebruik van. Wat opvalt aan de motoren is dat e betrouwbaar zijn, goed presteren en niet veel brandstof verbruiken. Tegenwoordig hebben de meeste modellen van Suzuki dit systeem.
Wat opvalt aan de motoren van het type DDiS
Het is een variant op de motoren van de merk Groep PSA (tegenwoordig Stellantis), Groep Renault en General Motors, het systeem is erg populair. De motor heeft vier cilinders en is gemaakt van aluminium of gietijzer. De kop van de cilinder is gemaakt van aluminium. Daarnaast maakt het systeem gebruik van het systeem Common Rail om de brandstof in te spuiten, deze wordt gemaakt door Siemens, Bosch of Delphi. De aandrijving van de kleptiming gebeurt aan de hand van een riem of ketting.
Motoren van het type DDiS die we veel tegenkomen
Code | Fabrikant | Inhoud van de motor in L | Hoeveelheid kleppen | Max. vermogen van de motor in pk | Max. koppel van de motor in Nm | Productie vanaf | Deze auto’s van Suzuki hebben deze motor |
Z13DTJ | General Motors | 1.3 | 16 | 75 | 170 | 2005 | Swift |
10FD53 | Groep PSA | 1.4 | 16 | 90 | 200 | 2004 | Liana RA |
10JBAX | Groep PSA | 1.6 | 16 | 90 | 215 | 2007 | SX4 GY |
K9K 704 | Groep Renault | 1.5 | 8 | 65 | 160 | 2001 | Jimny |
Mankementen die we vaak aantreffen bij de motoren van het type DDiS
Mankement | Motor |
De motorolie lekt op een aantal punten. | 10JBAX |
Het oliefilter is sneller verstopt dan gepland, waardoor de turbine een mankement krijgt. | 10JBAX |
D kleptiming krijgt een mankement doordat de distributieketting uitrekt. | 10FD53; 10JBAX |
De klep van de EGR vertoond snel vuiligheid, waardoor de klep gaat klemmen. | 10JBAX; Z13DTJ |
De ringen die hittebestendig zijn aan de onderkant van de brandstofinjectoren kunnen doorbranden. | 10JBAX |
De poelie van de krukasdemper is sneller stuk dan gepland. | 10FD53 |
De elementen van het brandstofsysteem hebben vaak een mankement. | 10FD53 |
De drijfstanglagers kunnen doordraaien. | K9K 704 |
De brandstofinjectoren zijn gevoelig voor vuil. | K9K 704 |
De distributieketting kan een tand verspringen door minder druk in het smeersysteem. | Z13DTJ |
Reageren