Het systeem E-Shift is de naam van de handmatige stand bij een automaat die in de auto’s van de merken Jeep en Lexus zit. De transmissie is uitgerust met een elektronische aansturing. In het jaar 2014 maakte men voor het eerst gebruik van het systeem bij de auto’s van het merk Jeep, met het model Grand Cherokee, deze had een automaat met acht versnellingen. De auto’s van het merk Lexus gebruikte men het al eerder, namelijk in het jaar 1999 bij de IS-sedan.
Hoe E-Shift werkt
Wat opvalt aan het systeem E-Shift bij de Jeeps is het ontwerp van de selectieschakelaar waarmee de bestuurder de modus kan instellen en handmatig kan schakelen. De pook gaat na het bewegen weer naar de neutrale stand. De pook is voorzien van ledverlichting waarmee men de stand kan aflezen.
In enkele uitvoeringen van het merk Lexus heeft de pook van het systeem E-Shift een normaal ontwerp. Deze pok staat in een bepaalde stand totdat de bestuurder een andere modus kiest. Daarnaast kan men ook met de peddels achter het stuur handmatig schakelen.
Versnellingsbakken van het type E-Shift die men veel tegenkomt
Versnellingsbak code | Fabrikant | Hoeveelheid versnellingen | Max. Koppel van de motor in Nm | Max. Inhoud van de motor in L | Type aandrijving | Zit in deze auto’s |
8HP45 | ZF | 8 | 500 | 3.5 | Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen | Jeep Grand Cherokee |
A650E (AW35-51LS) | Aisin | 5 | 430 | 4.3 | Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen | Lexus GS430 S160; Lexus LS430 XF30; Lexus IS300 XE10; Lexus SC430 Z40 |
Mankementen die men veel tegenkomt bij het systeem E-Shift
- Door de vibraties kan de pomp van de versnellingsbak stuk gaan.
- De mechanische onderdelen en pakkingen kunnen vlot slijten.
- De solenoïden hebben snel last van een verstopping.
- De set met planetaire tandwielen zijn van aluminium en hebben geen lange levensduur.
Reageren