Wat is RWD? Eigenschappen en technische specificaties

Wat is RWD? Eigenschappen en technische specificaties

Het systeem RWD wordt gebruikt om de wielen aan de achterkant aan te drijven, dit systeem wordt door vele merken gebruikt voor bedrijfs- en personenauto’s. Met dit systeem wordt het motorkoppel naar de wielen aan de achterkant gebracht. Men heeft dit systeem in het verleden erg veel gebruikt. Tegenwoordig wordt het systeem RWD niet meer zo veel ingezet. Vaak hebben sportmodellen met veel vermogen, bijvoorbeeld de Dodge Charger en Challenger, de Chevrolet S, de Chrysler 300, de Subaru BRZ, de Hyundai Genesis Coupe en de Mazda MX-5 dit systeem.

Hoe het systeem RWD werkt

De transmissie en de motor zitten bij dit systeem over het algemeen voorin met aandrijving op de achterwielen. Het motorkoppel wordt via een cardanas van de transmissie naar de achteras gebracht. De transmissie heeft voor de wielen een hoofdtandwiel en een differentieel. Het hoofdtandwiel heeft als taak om het motorkoppel te verhogen. Het differentieel verdeelt het koppel over de wielen. De as aan de voorkant is niet verbonden met de transmissie.

Tevens bestaat er nog andere modellen. Het is mogelijk dat de motor voorin ligt, en de behuizing van de transmissie zit bij de as aan de achterzijde. Middels een cardanas gaat het motorkoppel van de versnellingsbak daarheen. Bij sommige auto’s ligt de motor achterin en ligt de versnellingsbak in hetzelfde gedeelte.

De typen en kenmerken van het systeem RWD

RWD plaatsing Plek waar de motor ligt Plek waar de transmissie ligt Pluspunten Minpunten Auto’s die op de wielen aan de achterkant worden aangedreven
Voor Voor of boven de as Voorin, minder vaak achterin
  • De auto is prima te hanteren als het droog is. 
  • De banden zullen niet ongelijk afslijten maar gelijkmatig.
  • Het voertuig weegt meer kilo’s.
  • De ruimte in de cabine is minder. 
  • De motor kan minder vermogen leveren.
Alfa Romeo Stelvio 949, Spider 939; Cadillac CTS A1LL; Chevrolet Corvette С7; Aston Martin Vantage Volante; Audi 100 Coupé S C1 F104.
Midden Achter de as
  •  De as aan de voorkant wordt minder belast.
  • De inrichting van de cabine is anders dan normaal 
  • De kofferbak is er niet of is erg klein.
Mazda RX-7 FD; Dodge Viper SRT-10; Daihatsu Hijet S85, S200; BMW Z8 E52; Ferrari 599 GTB Fiorano, Portofino; Lexus LFA; Mercedes-Benz SLR McLaren R199; Lotus Seven.
Midden Voor de as Achterin
  • Betere tractie van het aangedreven wiel, in het bijzonder op gladde ondergrond. 
  • Zeer goed hanteerbaar. 
  • Geschikt om met een hoge snelheid bochten te nemen.
  • Niet zo stabiel. 
  • De aandrijflijn is lastig bij te komen. 
  • Niet veel ruimte in de cabine.
  • Moeilijke constructie van het motorkoelsysteem.
De Tomaso Pantera; Ford GT; Ferrari Enzo; Toyota MR2; Porsche Carrera GT 980, Boxster 987, 981, Cayman 987, 981; Jaguar XJ220 Х27.
Achter Achter de as
  • De auto is minder zwaar.
  • Uitstekende dynamische eigenschappen. 
  • Goede tractie op een gladde ondergrond.
  • Weinig geluid hoorbaar in het interieur. 
  • Optimale verdeling van de remkracht.
  • Veel overstuur. 
  • Niet goed te hanteren. 
  • Koetswerk is bij harde wind niet zo stabiel. 
  • Lastige constructie van het motorkoelsysteem en de interieurverwarming; om die reden lastig te onderhouden.
Renault Twingo CNO, BCM; Smart Fortwo 451, 453, City Coupe 450; Porsche 911 997; Tesla Model S 5YJS.