Wat is Switch-Tronic? Kenmerken & technische parameters

Wat is Switch-Tronic? Kenmerken & technische parameters

Het systeem Switch-Tronic is de naam om handmatige te schakelen bij de automatische transmissie bij de auto’s met de aanduiding Alpina. In het jaar 1992 gebruikte men het voor het eerst. Vanaf de dag dat men gebruik ging maken van het systeem Switch-Tronic, trad er een revolutie op, op het gebied van automaten en massaal gemaakte automodellen. Vandaag de dag gebruikt de fabrikant het systeem zeer veel, omdat men niet alleen handmatig kan schakelen met het systeem Switch-Tronic, maar ook doordat de firmware aan te passen is, wat veel mogelijkheden geeft om de motor aan de bestuurder aan te passen.

Hoe het systeem Switch-Tronic werkt

Het systeem Switch-Tronic is een normale automaat die planetaire tandwielen en een koppelomvormer heeft. Middels een speciale firmware heeft de versnellingsbak diverse standen. De standaard stand zorgt voor comfortabel rijden. Daarnaast kan de bestuurder kiezen voor de sportstand, waardoor men sneller kan schakelen maar ook bij hogere toeren. In de handmatige stand kan men nog dynamischer rijden. Het is dan mogelijk om direct te schakelen. In de handmatige stand kan men schakelen aan de hand van peddels achter het stuur.

De meest voorkomende versnellingsbakken van het type Switch-tronic

Versnellingsbak codeFabrikantHoeveelheid versnellingenMax. Koppel van de motor in NmMax. Inhoud van de motor in LGemaakt vanafType aandrijvingZit in deze auto’s
5HP18ZF53103.01999Aandrijving op de achterwielenAlpina В3 (E36)
5HP30ZF55606.01992Aandrijving op de achterwielenAlpina B10 (E39)
6HP26ZF66006.02001Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op de achterwielenAlpina D3 Bi-Turbo; Alpina B5 (E60)
8HP70ZF87506.22010Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op de achterwielenAlpina D3 Biturbo (F30)

Mankementen die veel voorkomen bij versnellingsbakken van het type Switch-Tronic

MankementVersnellingsbak
Door het slijten van de koppeling van de koppelomvormer kan de pomp van de versnellingsbak kapot gaan.5HP18
Vlot beschadigen van de trommel van de koppeling.5HP30; 5HP18
Zeker bij heet weer brandt de mechatronische unit met regelmaat door.8HP70; 6HP26
Door het slijten van de bussen kan de versnellingsbak vibreren en kan de boel gaan lekken.6HP26; 8HP70
Al de solenoïden verstopt raken voelt u schokken als u schakelt.6HP26; 8HP70
De plastic pan kan vervormen en barsten.6HP26