Het systeem Switch-Tronic is de naam om handmatige te schakelen bij de automatische transmissie bij de auto’s met de aanduiding Alpina. In het jaar 1992 gebruikte men het voor het eerst. Vanaf de dag dat men gebruik ging maken van het systeem Switch-Tronic, trad er een revolutie op, op het gebied van automaten en massaal gemaakte automodellen. Vandaag de dag gebruikt de fabrikant het systeem zeer veel, omdat men niet alleen handmatig kan schakelen met het systeem Switch-Tronic, maar ook doordat de firmware aan te passen is, wat veel mogelijkheden geeft om de motor aan de bestuurder aan te passen.
Hoe het systeem Switch-Tronic werkt
Het systeem Switch-Tronic is een normale automaat die planetaire tandwielen en een koppelomvormer heeft. Middels een speciale firmware heeft de versnellingsbak diverse standen. De standaard stand zorgt voor comfortabel rijden. Daarnaast kan de bestuurder kiezen voor de sportstand, waardoor men sneller kan schakelen maar ook bij hogere toeren. In de handmatige stand kan men nog dynamischer rijden. Het is dan mogelijk om direct te schakelen. In de handmatige stand kan men schakelen aan de hand van peddels achter het stuur.
De meest voorkomende versnellingsbakken van het type Switch-tronic
Versnellingsbak code | Fabrikant | Hoeveelheid versnellingen | Max. Koppel van de motor in Nm | Max. Inhoud van de motor in L | Gemaakt vanaf | Type aandrijving | Zit in deze auto’s |
5HP18 | ZF | 5 | 310 | 3.0 | 1999 | Aandrijving op de achterwielen | Alpina В3 (E36) |
5HP30 | ZF | 5 | 560 | 6.0 | 1992 | Aandrijving op de achterwielen | Alpina B10 (E39) |
6HP26 | ZF | 6 | 600 | 6.0 | 2001 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op de achterwielen | Alpina D3 Bi-Turbo; Alpina B5 (E60) |
8HP70 | ZF | 8 | 750 | 6.2 | 2010 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op de achterwielen | Alpina D3 Biturbo (F30) |
Mankementen die veel voorkomen bij versnellingsbakken van het type Switch-Tronic
Mankement | Versnellingsbak |
Door het slijten van de koppeling van de koppelomvormer kan de pomp van de versnellingsbak kapot gaan. | 5HP18 |
Vlot beschadigen van de trommel van de koppeling. | 5HP30; 5HP18 |
Zeker bij heet weer brandt de mechatronische unit met regelmaat door. | 8HP70; 6HP26 |
Door het slijten van de bussen kan de versnellingsbak vibreren en kan de boel gaan lekken. | 6HP26; 8HP70 |
Al de solenoïden verstopt raken voelt u schokken als u schakelt. | 6HP26; 8HP70 |
De plastic pan kan vervormen en barsten. | 6HP26 |
Reageren