De reeks TDI zijn motoren op diesel, voorzien van een turbo en hebben directe inspuiting van de brandstof, ze worden door het merk Volkswagen Groep gebruikt. In het jaar 1989 gebruikte men ze voor het eerst in het model Audi 100 C3. Tegenwoordig hebben nagenoeg alle modellen van de merken Škoda, Audi, Seat en Volkswagen deze motoren. Daarnaast gebruikt men ze in een paar modellen van de merken Chrysler, Mitsubishi, Volvo, Ford en nog een paar merken.
Wat opvalt aan TDI
De motoren van het type TDI hebben een motorblok die gemaakt is van gietijzer of aluminium. De koppen van de cilinder maken ze van aluminium. Het kleptiming mechanisme maakt gebruik van een roem, maar er zijn ook modellen die tandwielen of een ketting hebben. Afhankelijk van het model heeft het brandstofsysteem een hogedrukpomp, uni-injectoren of een brandstofrail. Tal van auto’s hebben een turbo voorzien van variabele geometrie ter vervanging van een normaal model. Tevens bestaan er modellen met een dubbele turbo, deze heeft vaak de naam BiTDI.
Motoren van het type TDI die we veel tegenkomen
Motorseries | Inhoud van de motor in L | Motorcode | Hoeveelheid cilinders | Hoeveelheid kleppen | Max. vermogen in pk | Max. Koppel van de motor in Nm | Type brandstofinjectie | Gemaakt vanaf | Zit in deze auto’s |
EA381 | 2.5 | 1T | In lijn 5 | 10 | 120 | 265 | Directe injectie | 1989 | Audi 100 C3 |
EA153 | 2.5 | BAC | In lijn 5 | 10 | 174 | 400 | Eenheidsinjectoren | 2003 | Volkswagen Touareg 1 |
5.0 | AJS | V10 | 20 | 313 | 750 | Eenheidsinjectoren | 2002 | Volkswagen Phaeton 1 | |
EA180 | 1.9 | AFN | In lijn 4 | 8 | 110 | 235 | Directe injectie | 1996 | Volkswagen Golf 3; SEAT Cordoba 1; Volkswagen Vento 1; Audi A6 C5; Volkswagen Passat B4; Volkswagen Passat B5; SEAT Ibiza 2; Volkswagen Polo 3; SEAT Toledo 1; Volkswagen Sharan 1; Audi A4 B5 |
EA188 | 1.9 | AWX | In lijn 4 | 8 | 130 | 285 | Eenheidsinjectoren | 2000 | Audi A4 B6; Audi A6 C6; Škoda Superb 1; Volkswagen Passat B5 |
2.0 | BMM | In lijn 4 | 8 | 140 | 320 | Eenheidsinjectoren | 2004 | Audi A3 8P; Škoda Octavia 2; Volkswagen Caddy 3; SEAT Altea 1; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; SEAT Leon 2; Volkswagen Touran 1 | |
EA189 | 1.6 | CAYC | In lijn 4 | 16 | 105 | 250 | Common rail | 2009 | Škoda Rapid 1; Audi A3 8P; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Passat B7; Škoda Octavia 2; SEAT Leon 2; Škoda Yeti; Volkswagen Golf 6; Škoda Superb 2; Volkswagen Jetta 5 |
1.9 | CAAC | In lijn 4 | 16 | 140 | 340 | Common rail | 2009 | Volkswagen Multivan T5; Volkswagen Caravelle T5; Volkswagen Transporter T5 | |
EA288 | 1.6 | DCXA | In lijn 4 | 16 | 120 | 250 | Common rail | 2014 | Škoda Superb 3; Volkswagen Passat B8 |
2.0 | DBGC | In lijn 4 | 16 | 150 | 340 | Common rail | 2016 | Škoda Kodiaq 1; Volkswagen Tiguan 2 | |
EA330 | 2.5 | BDH | V6 | 24 | 180 | 370 | Directe injectie | 2004 | Audi A6 C5; Volkswagen Passat B5; Audi A4 B6 Cabrio |
EA381 | 2.5 | BJK | In lijn 5 | 10 | 109 | 285 | Common rail | 2006 | Volkswagen Crafter 1 |
EA896 | 3.0 | CASA | V6 | 24 | 240 | 550 | Common rail | 2007 | Volkswagen Touareg 1; Audi Q7 4L |
EA897 | 3.0 | CRCA | V6 | 24 | 245 | 550 | Common rail | 2010 | Volkswagen Touareg 2; Audi Q7 4L |
EA898 | 4.2 | CKDA | V8 | 32 | 340 | 800 | Common rail | 2010 | Volkswagen Touareg 2 |
Mankementen die veel voorkomen bij de motoren van het type TDI
Mankement | Motoren |
De pomp voor de hoge druk wordt elektronisch geregelde en heeft vaak afstelling nodig. | 1T; BDH |
Als de motor te heet wordt is het mogelijk dat de kop van de cilinder vervormd doordat de koeling niet goed werkt. | 1T |
Het inlaatspruitstuk kan snel een scheur in het materiaal oplopen. | BAC |
De pakkingen van de injectoren en de tandempomp kunnen al snel een lekkage hebben. | AJS; AWX; BAC |
In het mechanisme van de kleptiming zitten e tandwielen die geen lange levensduur hebben. | AJS |
De bevestigingen van de kleppen kunnen als er veel kilometers gereden zijn doorbranden zodat de compressie in de motor zakt. | AFN |
De turbinebladen of klep van de EGR heeft soms een vastloper. | AFN; AWX; CAAC; BDH; BMM |
Als er olie van matige kwaliteit gebruikt wordt kunnen de nokkenassen of de hydraulische klepstoters vlot slijtage vertonen. | AWX; BJK |
De Piëzo-injectoren hebben met regelmaat een mankement. | BMM; CAYC; BJK; CKDA; CRCA; CASA; CAAC |
De bevestigingen van de Piëzo-injectoren kunnen los gaan zitten, waardoor er snel een lekkage is. | BMM |
Met regelmaat heeft het kleppendeksel last van een lekkage. | BDH; CAYC |
Het roetfilter kan al snel een verstopping hebben. | CAAC; DBGC; CKDA; CRCA; CASA; CAYC |
De afsluiting van de warmtewisselaar kan snel uitdrogen, waardoor er een koelvloeistof lekkage ontstaat. | DCXA |
De draaikleppen van het inlaatspruitstuk gaat na een tijdje vastzitten. | CASA |
Reageren