Het systeem Touchtronic is een automaat waarmee ook handmatig geschakeld kan worden en zitten over het algemeen in de auto’s van het merk Aston Martin. Men heeft voor het eerst gebruik gemaakt van dit systeem bij het model DB7 Vantage die men in het jaar 1999 in Genève tijdens de Autosalon toonde. In het jaar 2019 kwam de 4e generatie van het systeem uit, met de naam Touchtronic IV.
Hoe Touchtronic werkt
Het Touchtronic systeem wordt gebruikt bij traditionele automaten die een hydraulische koppelomvormer en planetaire tandwielen hebben. Door middel van een speciale firmware wordt de transmissie ingeschakeld en verhinderd als de handmatige stand wordt gekozen. Men kan gebruik maken van deze modus door middel van knoppen op de console in het midden of via peddels achter het stuur. Om omhoog of omlaag te schakelen, kan men de peddels achter het stuur gebruiken.
De technische eigenschappen van de versnellingsbakken die de functie Touchtronic hebben
Transmissie code | Versnellingsbak fabrikant | Touchtronic generatie | Gemaakt vanaf | Hoeveelheid versnellingen | Max. Inhoud van de motor in L | Max. koppel in Nm | Type aandrijving | Geplaatst in deze modellen |
5HP30 | ZF | I | 1999 | 5 | 6.0 | 560 | Aandrijving op de achterwielen | Aston Martin DB7 Vantage |
6HP28 | ZF | II | 2003 | 6 | 6.7 | 620 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen | Aston Martin DBS; Aston Martin Rapide; Aston Martin DB9 |
8HP90 | ZF | III | 2012 | 8 | 8.0 | 1000 | Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen | Aston Martin DBS; Aston Martin DB11; Aston Martin Rapide S; Aston Martin Vanqiush S |
725.0 (NAG3) | Mercedes-Benz | IV | 2019 | 9 | 6.7 | 1000 | Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielen | Aston Martin DBS; Aston Martin Vantage |
Mankementen die veel voorkomen bij de versnellingsbakken met de functie Touchtronic
Mankement | Versnellingsbak |
De koppelingstrommel kan sneller stuk gaan dan gepland. | ZF 5HP30; ZF 6HP28 |
De bussen en wrijvingsplaten die in de hydraulische koppelomvormer zitten kunnen sneller slijten, waardoor de versnellingsbak zal gaan vibreren. | ZF 6HP28 |
Door het slijten van de bussen zal de oliedruk in het systeem dalen, waardoor de mechanische onderdelen van de versnellingsbak eerder slijten. | ZF 8HP90 |
Vervuilde solenoïden zorgen ervoor dat er schokken voorkomen als men schakelt. | ZF 6HP28 |
Door kapotte oliekeerringen kan het gaan lekken. | ZF 6HP28 |
De plastic transmissiepan kan vervormen, zodat de boel gaat lekken. | ZF 6HP28 |
Het mechatronische onderdeel kan doorbranden bij warm weer. | ZF 6HP28; ZF 8HP90 |
Als u in de file rijdt komen er schakelfouten voor. | 725.0 (NAG3) |