Wat is Touchtronic? Kenmerken & technische parameters

Wat is Touchtronic? Kenmerken & technische parameters

Het systeem Touchtronic is een automaat waarmee ook handmatig geschakeld kan worden en zitten over het algemeen in de auto’s van het merk Aston Martin. Men heeft voor het eerst gebruik gemaakt van dit systeem bij het model DB7 Vantage die men in het jaar 1999 in Genève tijdens de Autosalon toonde. In het jaar 2019 kwam de 4e generatie van het systeem uit, met de naam Touchtronic IV.

Hoe Touchtronic werkt

Het Touchtronic systeem wordt gebruikt bij traditionele automaten die een hydraulische koppelomvormer en planetaire tandwielen hebben. Door middel van een speciale firmware wordt de transmissie ingeschakeld en verhinderd als de handmatige stand wordt gekozen. Men kan gebruik maken van deze modus door middel van knoppen op de console in het midden of via peddels achter het stuur. Om omhoog of omlaag te schakelen, kan men de peddels achter het stuur gebruiken.

De technische eigenschappen van de versnellingsbakken die de functie Touchtronic hebben

Transmissie codeVersnellingsbak fabrikantTouchtronic generatieGemaakt vanafHoeveelheid versnellingenMax. Inhoud van de motor in LMax. koppel in NmType aandrijvingGeplaatst in deze modellen
5HP30ZF199956.0560Aandrijving op de achterwielenAston Martin DB7 Vantage
6HP28ZFII200366.7620Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielenAston Martin DBS; Aston Martin Rapide; Aston Martin DB9
8HP90ZFIII201288.01000Aandrijving op de voorwielen, Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielenAston Martin DBS; Aston Martin DB11; Aston Martin Rapide S; Aston Martin Vanqiush S
725.0 (NAG3)Mercedes-BenzIV201996.71000Aandrijving op de achterwielen, Aandrijving op alle wielenAston Martin DBS; Aston Martin Vantage

Mankementen die veel voorkomen bij de versnellingsbakken met de functie Touchtronic

MankementVersnellingsbak
De koppelingstrommel kan sneller stuk gaan dan gepland.ZF 5HP30; ZF 6HP28
De bussen en wrijvingsplaten die in de hydraulische koppelomvormer zitten kunnen sneller slijten, waardoor de versnellingsbak zal gaan vibreren.ZF 6HP28
Door het slijten van de bussen zal de oliedruk in het systeem dalen, waardoor de mechanische onderdelen van de versnellingsbak eerder slijten.ZF 8HP90
Vervuilde solenoïden zorgen ervoor dat er schokken voorkomen als men schakelt.ZF 6HP28
Door kapotte oliekeerringen kan het gaan lekken.ZF 6HP28
De plastic transmissiepan kan vervormen, zodat de boel gaat lekken.ZF 6HP28
Het mechatronische onderdeel kan doorbranden bij warm weer.ZF 6HP28; ZF 8HP90
Als u in de file rijdt komen er schakelfouten voor.725.0 (NAG3)