Het systeem VCDi is een reeks motoren op diesel en met een turbo die tevens het systeem Common Rail voor de inspuiting van de brandstof hebben. In het jaar 2006 introduceerde men het systeem bij Chevrolet. In de eerste plaats maakte het bedrijf VM Motori ze. Na het jaar 2010 maakt General Motors deze motoren.
Wat opvalt aan de motoren van het type VCDi
Deze modellen hebben vier cilinders en zestien kleppen. Men heeft het motorblok van gietijzer gemaakt en aluminium gebruikt voor de kop van de cilinder. Het kleptiming mechanisme wordt aangedreven aan de hand van een ketting of riem. Ieder model heeft een turbo voorzien van een variabele geometrie, waardoor hij beter presteert.
De technische kenmerken van de motoren van het type VCDi
Motorcode | Inhoud van de motor in L | Max. Vermogen van de motor in pk | Max. koppel van de motor in Nm | Gemaakt vanaf | Zitten in deze auto’s |
Z20S (Z20DMH, LLW) | 2.0 | 150 | 320 | 2006 | Captiva C100; Cruze J300; Epica V250. |
Z20S1 (Z20DM, LMN) | 2.0 | 121‒127 | 280‒300 | 2006 | Captiva C100; Lacetti J200. |
Z20D1 (LNP) | 2.0 | 163 | 350–360 | 2010 | Cruze J300; Orlando J309; Malibu. |
Z22D1 (LNQ) | 2.2 | 163–184 | 350–400 | 2010 | Captiva C140. |
Mankementen die veel voorkomen bij de motoren van het type VCDi
Mankement | Motor |
De elementen van het systeem voor de brandstof zijn zeer gevoelig voor de kwaliteit van de brandstof. | Z20S (Z20DMH, LLW); Z20D1 (LNP); Z20S1 (Z20DM, LMN). |
De aandrijfriem van de kleppen hebben geen lange levensduur. | Z20S (Z20DMH, LLW); Z20S1 (Z20DM, LMN). |
De distributieketting van de kleppen zal vlot uitrekken. | Z22D1 (LNQ); Z20D1 (LNP). |
De turbo heeft snel een mankement. | Z20D1 (LNP). |
Het dieselroetfilter heeft vlot een verstopping. | Z20D1 (LNP). |
Reageren