De reeks XDi zijn motoren op diesel, een turbo en het systeem Common Rail om de brandstof direct in te spuiten. Deze modellen worden gebruikt bij de auto’s van SsangYong. In het jaar 2004 werden ze voor het eerst geïntroduceerd. Ze hebben vier of vijf cilinders die in lijn staan. Over het algemeen zijn het motoren van Mercedes-Benz die onder licentie worden gemaakt, maar enkele modellen worden zelf door het bedrijf SsangYong Motor gemaakt.
Motoren van het type XDi die we veel tegenkomen
Code |
Inhoud van de motor in L |
Hoeveelheid cilinders |
Hoeveelheid kleppen |
Max. vermogen van de motor in pk |
Max. koppel van de motor in Nm |
Gemaakt vanaf |
Zit in deze auto’s |
D27DT |
2.7 |
5 |
20 |
161–176 |
340–357 |
2004 |
Rexton/Rexton II; Kyron; Rodius I and II. |
D20DT |
2.0 |
4 |
16 |
141–142 |
310–360 |
2006 |
Actyon I and II; Actyon Sports I and II; Kyron. |
D22DTR |
2.2 |
4 |
16 |
178 |
400 |
2015 |
Rodius II; Korando III. |
D20DTF |
2.0 |
4 |
16 |
149–175 |
360 |
2010 |
Actyon II; Korando III. |
D20DTR |
2.0 |
4 |
16 |
148–155 |
360 |
2012 |
Korando Turismo; Rexton I and II; Stavic. |
Mankementen die we veel aantreffen bij de motoren van het type XDi
Mankement | Motor |
Doordat de motor erg gevoelig is voor de kwaliteit van de brandstof, is het mogelijk dan de hogedruk brandstofpomp kapot gaat. | D27DT. |
De injectoren voor de brandstof heeft vlot een verstopping. | D27DT. |
Op de klep van de EGR kan snel afzetting van koolstof komen. | D27DT. |
De kleppen om de boostdruk aan te sturen en de recirculatie van de uitlaatgassen kan sneller stuk gaan dan normaal. | D20DT. |
De hydraulische spanner van de distributieketting heeft regelmatig een mankement. | D20DT. |
Den
een goedlachse monteur die al aardig wat ervaring opgedaan heeft in de tutorials van AUTODOC;
laat zich nooit blikken zonder zijn veiligheidsbril;
trotse bezitter van een BMW X5 E53
droomt ervan ooit de Gold Play Button van Youtube te mogen ontvangen voor het behalen van de grens van 1.000.000 abonnees.
Reageren