De staat van uw auto diagnosticeren op basis van de uitlaatrook

De staat van uw auto diagnosticeren op basis van de uitlaatrook

Defecten aan de motor en de bijbehorende onderdelen kunnen soms zichtbaar worden aan de uit de uitlaat komende rook. Door de kleur en samenstelling ervan te bekijken kunt u gebreken analyseren. Hier laten we u zien welke kleuren de rook uit de uitlaat kan komen en waarom dat zo is.

Waarom komt er rook uit mijn auto als ik hem start?

Als uw uitlaat rook uitstoot wanneer u hem start – in het bijzonder bij ijskou of droge weersomstandigheden – maar trekt de rook weer weg zodra de motor warmgelopen is, is er niets aan de hand: die rook is de verdamping van het condensaat uit het uitlaatsysteem.

Wat is de oorzaak van witte rook uit de uitlaat?

Als er nadat de auto opgewarmd is nog steeds rook tevoorschijn komt – zowel bij droog als ook heet weer – is er sprake van water in de motor. Hiervoor zijn twee hoofdoorzaken uit te maken: het water kan met koelvloeistof vermengd raken (wat erop duidt dat de pakking van de cilinder of de koeling niet goed afgedicht is) of het komt samen brandstof in de motor terecht (wat vaak gebeurt als laatstgenoemde van slechte kwaliteit is).

 Wat helpt tegen witte rook uit de uitlaat? We bevelen u aan om het onderstaande te doen: 
  1. Ga na hoeveel koelmiddel het expansiereservoir bevat. Een te laag peil wijst erop dat de koeling niet degelijk afgedicht is.
  2. Bekijk de ruimte rondom de motor: tussen het cilinderblok en de cilinderkop vinden vaak lekkages plaats.
  3. Inspecteer het expansievat. Mocht u hierin olie aantreffen, is het waarschijnlijk dat de pakking van de cilinderkop niet meer goed afdicht; en als er bovendien sprake is van witte rook, zou het kunnen zijn dat er koelmiddel in de compressieruimtes binnendringt.
  4. Kijk de olievulpijp na. In dit onderdeel mag geen witgekleurd schuim te zien zijn.
  5. In het geval uw wagen één of meerdere van bovengenoemde symptomen vertoont, kunt u maar beter met uw auto naar een servicestation om deze door experten te laten herzien. Bij de herstelling wordt de pakking van de cilinderkop verwisseld en moeten mogelijkerwijze de contactvlakken van het cilinderblok en de cilinderkop gepolijst worden.
  6. Als de verklaring van het euvel niet in de koeling besloten ligt, zou u kunnen kijken of het helpt als u bij een andere benzinepomp tankt.
  7. Ga na of de benzinetank lekt. Ga over tot vervanging of reparatie, mocht dat het geval zijn.
Witte rook uit de uitlaat

Is het veilig om door te rijden als er witte rook uit mijn voertuig komt?

Nee, daar kunt u beter van afzien. Verzuim een analyse van de problemen niet. Want dan zouden de beweegbare onderdelen in de motor het kunnen begeven. In bepaalde gevallen is het beter om uw voertuig naar de garage te laten afslepen.

Het kan ook gebeuren dat er vanonder de motorkap witte rook opstijgt. Dit kan voorvallen door ziedend koelmiddel en een oververhitte motor, maar ook als de radiator en bijbehorende buizen niet meer degelijk afgedicht zijn. Stop uw wagen dan direct en wacht tot de motor afgekoeld is. Zodra de motor koel genoeg is, kunt u de koeling nakijken op eventuele lekkages. Rijd in geen geval verder als u ontdekt dat uw voertuig ernstig lekt.

Wat is de oorzaak van zwarte rook uit de uitlaat?

Als uw wagen dikke zwarte rook spuwt, kunt u ervan uitgaan dat de lucht-brandstofmengeling te rijk is. Dit kan te wijten zijn aan een verstopping van het luchtfilter, ten gevolge waarvan er minder lucht voor de motor aangeleverd wordt, maar ook aan storingen van de brandstofpomp of -drukregelaar waardoor de druk binnen de leidingen voor de brandstof hoger wordt.

 Onderneem het volgende in het geval van een manco: 
  1. Gebruik een drukmeter om de druk in het brandstofsysteem vast te stellen.
  2. Kijk de staat van de verstuivers na. Pak er een multimeter bij en beoordeel of de weerstand aan de referentiewaarde beantwoordt. Garages kunnen echter grondigere analyses verrichten, aangezien ze over speciale platforms beschikken.
  3. Ga na of de zuurstofsensoren nog goed functioneren. Controleer omwille daarvan of de sensoren degelijk aangesloten zijn. Reinig de aansluitingen indien nodig. Haal het van zijn plek en onderzoek het grondig. Mocht u waarnemen dat er residuen op de beschermbuis te zien zijn, is het tijd om het onderdeel te vervangen.
  4. Draai de sleutel om in de contactschakelaar. Sluit de universeelmeter aan op het circuit van de verwarming van de lambdasonde. Het potentiaal moet bij 12 V liggen.
  5. Sluit de sondes aan de signaaldraad en de aarding van het onderstel. De universeelmeterwaarde moet bij 0,45 V liggen.
  6. Verwijder het aansluitstuk van het toestel. Meet hoe hoog de weerstand tussen de verwarmingsaansluitingen is. Afhankelijk van het soort sensor kan de waarde variëren, ofschoon deze niet buiten de 2-10 Ohm dient te liggen.
  7. Vervang een defect exemplaar door een nieuwe sensor.
  8. Als uw auto op diesel rijdt, kan het ook helpen om de regeneratiemodus van het dieseldeeltjesfilter in werking te zetten.
  9. Bij op diesel rijdende wagens kan er vanwege een verstopping van het dieseldeeltjesfilter dikke zwarte rook te zien zijn.
Zwarte rook uit de uitlaat

Is het veilig om door te rijden als er zwarte rook uit mijn voertuig komt?

Ga zo gauw mogelijk op zoek naar de oorzaak als uw wagen zwarte rook uit de uitlaat uitspuwt. Een al te rijke lucht-brandstofmengeling verbrand niet zo snel als gebruikelijk, waardoor bepaalde onderdelen van de motor oververhit kunnen raken. Daarenboven gaat een percentage van de brandstof tot in de knalpot door met verbranden, wat de kans op kloppen en stukgaan van de katalysator met zich meebrengt. De bougies gaan ook eerder stuk dan normaal. Op den duur branden de elementen van het brandstofsysteem door. Ook kan de motor vastlopen.

Wat is de oorzaak van blauwe rook uit de uitlaat?

Blauwgekleurde rook geeft aan dat de verbrandingskamers olie bevatten. Dat is doorgaans te wijten aan versleten onderdelen van de zuiger-cilindergroep, klevende zuigerveren, defecte afdichtingen van de klepstelen of een verkeerde viscositeit van de olie zelf.

 In zo’n geval kunt u het volgende doen: 
  1. Controleer of de olie in het smeersysteem geschikt is. Zoniet moet u het in zijn geheel vervangen en het systeem doorspoelen.
  2. Meet de compressie in de cilinders van de motor. Mocht deze te laag liggen, is de dichtheid van de compressiekamers niet afdoende. Een uitvoerigere analyse verdient dan aanbeveling.
  3. Bezoek een garage: vaak geeft uw wagen door middel van blauwe rook aan dat het weer tijd is voor een revisie. Zo’n controlebeurt moet door experten worden uitgevoerd.
Blauwe rook uit de uitlaat

Is het veilig om door te rijden als er blauwe rook uit mijn voertuig komt?

Met blauwe rook vertelt uw wagen u in principe dat er sprake is van een manco. Als u niet tot het ondervangen van het probleem overgaat, worden de gebreken niets dan erger. Vervangt u daarentegen om een voorbeeld te noemen de afdichtingen van de klepstelen op tijd, voorkomt u grotere mankementen. Laat u de defecten echter al te lang geworden, is het mogelijk dat de zuigers doorbranden wat al met al aanzienlijk hogere uitgaven met zich meebrengt.

Samenvattend

Het uitstoten van rook uit de uitlaatpijp geeft in nagenoeg alle gevallen aan dat er iets mis is met een van de talrijke systemen in uw wagen. Als uw voertuig zo duidelijk om hulp brult, dient u er gehoor aan te geven. U bent immers een dief van uw eigen beurs, als er door een verzuimde reparatie hogere kosten ontstaan.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op