Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Hoe zijn de remmen opgebouwd en waar dienen ze voor?
De remmen bestaan uit een hydraulische actuator (regelventiel voor de druk, hoofdremcilinder en de leidingen van de remmen) en het mechanisme om te remmen. Dit kan zijn door middel van remtrommels of remschijven. De eerste variant is gemaakt van remtrommels en remschoenen, de tweede variant uit een remschijf die ronddraait (rotor) en solide remblokjes die aan beide kanten in de remklauw zitten. De handrem bestaat uit andere onderdelen, zoals kabels en een hendel welke men kan verstellen. De remmen hebben als functie om de vaart uit de auto te halen en te laten stoppen, maar ook om deze op een vaste plek te houden als deze staat geparkeerd.
Welke indicaties krijg ik als de remmen een mankement hebben?
Een mankement aan de remmen kunt u merken doordat de auto minder goed remt. Het is ook mogelijk dat de auto een wegligging heeft die niet meer zo goed is, de wielen die piepen of als er vloeistof lekt uit de remmen. Er gaat dan op het dashboard een lampje van de remmen branden. Het is mogelijk dat u het rempedaal dieper moet indrukken of dat dat helemaal niet lukt; of u moet meer kracht zetten als u remt.
Hoe controleer ik de remmen?
U bent in staat om middels een speciale tester de gesteldheid van de vloeistof te controleren en om te zien of er nog genoeg in het reservoir zit. Op die manier kunt u bepalen of deze aan verversing toe is. Het peil moet zich tussen minimaal en maximaal bevinden. Het is niet de bedoeling dat het pedaal slap aanvoelt, u moet weerstand voelen als u op de remt trapt. De remblokjes en de remschijven mogen geen beschadiging hebben en mogen niet vies zijn. Meet hoe dik de remschijven zijn en controleer de voorwaarden van de producent of ze daar nog aan voldoen. Zet de auto stil op een heuvel van 20 graden en trek de handrem aan. Als deze goed werkt, zal de auto niet achteruit gaan rijden als u drie of vier klikjes hebt gehoord. U kunt de controle van het ABS systeem en de elektronische onderdelen beter overlaten aan de mensen in een garage.