Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
De auto’s van het merk BMW zijn voorzien van een uitstekende reputatie: ze zijn comfortabel, sterk, sturen prima en presteren goed. Om de auto’s te onderhouden bent u wel redelijk veel geld kwijt. U bent in staat om deze kosten te verminderen. Hier kunt u informatie lezen om zelfstandig uw BMW te onderhouden en te repareren aan de hand van handleidingen.
De motor
Motoren die slecht werken en het minder presteren van de aanvullende systemen zijn zeer verschillend onder de modellen. De vaak voorkomende problemen doen zich voor in de koeling, en met name een lekkage van de radiator of een thermostaat die niet goed functioneert. Dit komt met regelmaat voor bij de 5-serie van BMX (E39) en de X5 (E53). Een koelvloeistof lekkage houdt in dat er een onderdeel stuk is. U kunt dit soort mankementen zelfstandig oplossen. Download gratis via de AUTODOC Club de instructies voor het onderhouden en repareren van uw BMW. Kijk alle leidingen van de koeling na en tevens de steunen van de radiator: mogelijk moet u deze ook vervangen.
Bij dit merk zijn de motoren gevoelig voor de kwaliteit van de verbruiksmaterialen en u moet deze op tijd verwisselen. Via onze handleiding in PDF-vorm met vele plaatjes kunt u uw BMW repareren, u bent in staat om het oliefilter en de olie te verwisselen.
Als u gebruik maakt van brandstof met een mindere kwaliteit zal de katalysator sneller slijten. Als de katalysator minder goed werkt, merkt u dit aan het feit dat de motor minder vermogen heeft en dat deze niet lekker wil starten. Dit moet u snel aanpakken en oplossen: bij het kapotte onderdeel heeft de keramische stof een beschadiging tot gevolg van de wand van de cilinder. U kunt het verwisselen van de katalysator beter in een garage laten doen.
Het koetswerk
Per model komen er andere mankementen voor. Wat opvalt aan de ophanging van dit merk, en dan met name de 3-serie, is dat bij de as aan de achterkant de vering kapot gaat, maar ook de kogelgewrichten van de as aan de voorkant. Wat opvalt aan de 1-serie, en dan met name de hatchback, model E87, is dat bij de ophanging aan de achterkant de bussen sneller slijten: iedere 80.000 tot 120.000 kilometer moeten deze worden verwisseld, en de schokdempers van de ophanging aan de voorzijde hebben na 25.000 kilometer al onderhoud nodig. Sommige modellen, zoals de 5-serie (F10), slijten de lagers van de naven veel sneller als men sportief rijdt. Dit komt het meeste voor bij de modellen die niet veel vermogen hebben. Als deze mankementen kunt u prima zelf oplossen door de instructievideo’s met het stappenplan op te volgen om een BMW te repareren.
De lampen
De auto’s van BMW hebben nog wel eens kuren op het gebied van de verlichting. Bijvoorbeeld: de lenzen van de koplampen hebben een diffuser, bijvoorbeeld de 5-serie (F10) of de X5 (E70), en deze kunnen stukgaan. Het plastic waar ze van gemaakt zijn is niet zo goed. U moet de onderdelen vervangen om het op te lossen. Aan de hand van instructievideo’s kunt u dit zelfstandig doen. Let erop dat u de lampen goed afsteld.