181
KOMBI
FRIDOLIN
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
De auto’s van Volkswagen zijn vaak erg betrouwbaar en vertonen niet vaak een mankement. Maar het kan toch gebeuren dat deze auto’s, net als de auto’s van andere merken, te maken krijgen met een specifiek mankement. Sommige mankementen moet u laten uitvoeren in een garage. De andere kunt u zelfstandig oplossen als u gebruik maakt van de instructievideo’s van Volkswagen waarin stap voor stap wordt getoond wat u moet doen, deze is beschikbaar via de AUTODOC club.
De motor
Temperatuursensoren voor de vloeistoffen van de auto vertonen nog wel eens een mankement, zeker bij de koeling van de auto, en dan zeker bij het model Passat. Indien de sensor niet meer werkt, zal de motor erg ruw klinken, waardoor deze niet snel opwarmt en de motor meer brandstof verbruikt. U bent in staat om zelf de sensor te verwisselen als u zich houdt aan de reparatiehandleiding in PDF vorm van Volkswagen, deze bevat erg veel plaatjes om dingen te verduidelijken.
Bij enkele modellen, zoals de Volkswagen Polo, is het mogelijk dat de pakking van de carterventilatieklep beschadigd is. Vaak zal de motor dan niet meer goed lopen als deze nog koud is. Ook is het mogelijk dat er een olielekkage in de buurt van het vul gedeelte is. U kunt de pakking onder de motorkap vinden. Om het onderdeel te verwisselen is het voldoende om de bevestigingen los te maken en bij het inlaatspruitstuk de slang te verwijderen. U kunt dit prima zelfstandig doen. De instructievideo van Volkswagen met de nodig stappen zijn hierbij zeer behulpzaam.
De remmen
Mensen die een Volkswagen hebben, kunnen worden geconfronteerd met een niet goed werkend vacuüm van de rembekrachtiging. Als de auto piept en kraakt of als de auto naar links of rechts wil als u remt, kan het zijn dat het vacuüm van de rembekrachtiging niet goed werkt. Ook kan het rempedaal veel zwaarder indrukken. Door middel van de handleiding met de benodigde stappen om uw Volkswagen te onderhouden en te repareren, bent u in staat om het vacuüm van de rembekrachtiging zelfstandig te verwisselen. U heeft wellicht specialistisch gereedschap nodig bij het verwisselen van het vacuüm van de rembekrachtiging: tangen, een tapsleutel en dopsleutels.
Het koetswerk
Wat regelmatig voorkomt bij de auto’s van Volkswagen, bijvoorbeeld de Golf, is dat de daklijsten en de deuren nog wel eens vastvriezen. De reden is dat het design van de lijst en de gebruikte materialen. Om dit op te lossen, kunt u een beschermend laagje op de lijst van de deur doen op het punt waar deze contact maakt met het dak, bijvoorbeeld een spray met siliconen. U kunt hierover verder lezen in onze adviezen en de instructievideo’s.
Ook gebeurt het nog wel eens dat de scharnieren van de kofferbak roestvorming vertonen, zodat deze lastig open gaat. U kunt de scharnieren in het vet zetten om dit op te lossen. Als dit niet voldoende is, moet u de elementen verwisselen. Als u deze klus goed wilt doen, download dan de geheel gratis handleiding voor onderhoud en reparatie van Volkswagen.
Bij sommige modellen is het mogelijk dat er ronde vlekken op de ruit aan de voorkant te zien zijn. U kunt deze eenvoudig weghalen als u op de binnenkant van de ruit glas poets smeert.