De autosleutel steekt vast in het contactslot – wat nu

De autosleutel steekt vast in het contactslot – wat nu

We hebben bijna allemaal wel eens gehad dat we in de auto stapten, de sleutel in het slot staken en merkten dat het niet lukte om hem om te draaien. Ook geschiedt het wel eens dat het wel lukt om de sleutel in het contactslot om te draaien, maar laat hij zich er na het rijden niet meer uit wrikken. Hier sommen we een aantal oorzaken hiervoor op en stellen we een paar oplossingen voor het probleem voor.

10 oorzaken waardoor het niet lukt om een sleutel uit het contactslot te trekken

Het stuur is op slot

Het merendeel van de nieuwere auto’s beschikt over een diefstalwerend systeem. Dit systeem zet het stuurwiel en het contactslot op slot zodat dieven er niet met uw wagen vandoor kunnen gaan. Dit kan gebeuren als u het stuurwiel beweegt voordat de sleutel in het slot gestoken is of juist als u er niet de juiste of een versleten sleutel in steekt. Ook als u de sleutel reeds omdraait, terwijl deze nog niet volledig in de cilinder ingeschoven is, kan dit zich voordoen. Het beveiligingssysteem kan ook ingeschakeld worden als de wielen van uw wagen compleet één kant op staan – bijvoorbeeld als uw voertuig op een schuinte staat of ingeval de voorwielen tegen de trottoirband of iets vergelijkbaars rusten. Als het stuur op slot gezet wordt, is doorgaans een karakteristiek geluid te horen en daarna lukt het helemaal niet meer om de sleutel uit het contactslot te halen.

Oplossing: Draai het stuurwiel zachtjes heen en weer en waag een poging om de sleutel in het contact te bewegen. Zodoende zou u het eventueel van slot kunnen krijgen. Zet niet te veel kracht bij het draaien, want u wilt de sleutel natuurlijk niet doen breken.

De sleutel is verbogen

Sleutels kunnen op meerdere manieren verbogen raken: door ze in uw zak of portemonnee te bewaren of voor de verkeerde doeleinden in te zetten. In bepaalde gevallen lukt het dan niet meer om de sleutel in de schakelaar om te draaien en soms krijgt u hem er zelfs niet ingeschoven.

Oplossing: Is uw sleutel krom of gebutst? Zorg er dan voor dat u uw wagen zo min mogelijk met deze sleutel hoeft te starten om beschadiging van de schakelaar te vermijden. Gebruik een tweede exemplaar om de auto aan te zetten. Mocht u geen reserve hebben, is het raadzaam om een specialist in te schakelen. Bij een servicestation kan men de sleutel weer herstellen of namaken. Als u de sleutel in het contactslot gestoken hebt en hem er niet meer uit getrokken krijgt, bent u waarschijnlijk op deskundige ondersteuning aangewezen om hem er weer uit te halen.

Het autoslot is dichtgevroren

Bij winterse weersomstandigheden kan water dat in het deurslot terechtgekomen is, bevriezen.

Oplossing: Ingeval uw wagen gedurende een langere periode in openlucht of in een koude garage geparkeerd stond, kan het voorkomen dat het autoslot dichtgevroren is en zult u het moeten laten ontdooien. Een truc is om uw sleutel met een vuuraansteker of iets dergelijks warm te maken en dan in het slot in te brengen. Dit moet u eventueel verscheidene malen achteraan doen, totdat het ijs gesmolten is. Ook bestaan er bepaalde ontdooiers voor sloten. Het is van belang dat de luchtdoorstroming in uw wagen degelijk functioneert, zodat andere problemen voorkomen kunnen worden. Laat de zitruimte goed verluchten als u voornemens bent om uw wagen voor een langer tijdsbestek terzijde te zetten, opdat de binnentemperatuur dalen kan en er minder condens zal ontstaan.

De accu van uw auto is leeg

Sommige voertuigen zetten de sleutel in de schakelaar vast, ingeval de accu leeg is.

De accu van uw auto is leeg
Oplossing: Draai de koplichten aan. Mochten de lampen niet oplichten, zou het probleem met de accu te maken kunnen hebben. Een spanningsmeter biedt dan uitkomst voor het nagaan van de spanning op de polen. Als die minder dan 11,7 V bedraagt, is de accu compleet leeg. In zo’n geval dient u over te gaan tot reparatie of vervanging ervan. Als u geen universeelmeter ter hand hebt, bieden startkabels eveneens uitkomst. Indien u uw wagen op die manier wel wil starten, is er iets mis met de accu. Anders moet u verderzoeken naar de oorzaak.

Het profiel van de sleutel is lam

Sleutels van slappe of ondeugdelijke materialen krijgen vaak na verloop van tijd met slijtage te maken. Ze passen dan niet meer nauwsluitend in de cilinder van de schakelaar en vermogen daardoor de ontsteking niet in te schakelen.

Oplossing: Houd uw sleutel naast een reserve-exemplaar en beoordeel de staat ervan. Slijtage van het profiel van de sleutel is een goede reden om hem niet meer te gebruiken. Ingeval de lamme sleutel in het contactslot vaststeekt, kan het helpen om hem gedwee heen en weer en van voor naar achter te bewegen. Al doende is de waarschijnlijkheid groot dat de sleutel het mechanisme activeert.

De cilinder van de contactschakelaar is kapot

Dit onderdeel is aan slijtage onderhevig. Door de sleutels te voorzien van sleutelbossen met zwaardere objecten eraan versnellen bestuurders dit proces ongewild. Deze sleutelbossen vormen in samenwerking met de zwaartekracht een extra last op de verschillende elementen van de cilinders.

De cilinder van de contactschakelaar is kapot
Oplossing: Mocht u erin slagen om de sleutel uit de cilinder te bevrijden, kunt u kijken of dit ook met de reservesleutel gebeurt. Moet u vaststellen dat u ook dan nog moeilijkheden ervaart, is het waarschijnlijk te wijten aan de cilinder zelf. U kunt dan het beste bij een specialist langsgaan om de cilinder te laten uitwisselen.

De slotcilinder en de sleutel zijn vervuild geraakt

Vanwege niet doeltreffend smeermiddel stapelt er zich viezigheid op in het slotmechanisme waar dit met verloop van tijd kan gaan blokkeren. Vaak zet er zich viezigheid af tussen de tanden van sleutels doordat ze nogal eens voor andere dingen gebruikt worden dan waarvoor ze bedoeld zijn: bijvoorbeeld voor het doorsnijden van tape en plakband van poststukken.

Oplossing: Sproei WD-40 of een vergelijkbare kruipolie in de cilinder om deze schoon te maken. U kunt het sleutelgat eventueel nog uitspuiten met perslucht. Breng na schoonmaken en uitspuiten smeermiddel aan in de cilinder. De sleutel zelf kunt u met een in WD-40, alcohol of solvent gedoopt, pluisvrij schoonmaakdoekje afvegen.

De versnellingsbak staat in de verkeerde versnelling

Als u een automatische transmissie hebt, moet de hendel in de parkeerstand staan om de sleutel uit het contactslot te kunnen trekken. Bij manuele transmissies is het voorwaarde dat de schakelpook op neutraal staat.

De versnellingsbak staat in de verkeerde versnelling
Oplossing: Bij een automaat dient u de pook na afloop van een rit in de parkeerstand te zetten. Als u dit vergeten hebt terwijl uw wagen al wel geparkeerd staat, is dat nog mogelijk door het rempedaal in te drukken en de pook alsnog in de parkeerstand te trekken. Daarna kunt u pogen de sleutel zorgvuldig uit de schakelaar te halen. Als dat niet mogelijk is, dient u te controleren of het mogelijk is om de pook in deze stand vast te zetten. Mocht het na het uitzetten van de motor onverminderd mogelijk zijn om de pook te bewegen, is het raadzaam om een specialist op te zoeken en daar de koppelomvormer, de bedrading en pook van de automatische transmissie en het vergrendelingsmechanisme van het rempedaal te laten nakijken.
Hebt u een wagen met een manuele transmissie: druk het koppelingspedaal in, zet de schakelpook in neutraal en haal de sleutel uit het contactslot door deze lichtjes te schommelen.

De sleutel is niet helemaal in de juiste stand gedraaid

Het komt voor dat men na het rijden verzuimt de sleutel voldoende door te draaien.

De sleutel is niet helemaal in de juiste stand gedraaid
Oplossing: Bekijk het contactslot. Hieromheen vindt u diverse markeringen waaraan u kunt aflezen in welke stand de sleutel staat: ‘contact aan’, ‘motor aan’, ‘vergrendeld’ (‘P’). Ga na of de sleutel bij ‘vergrendeld’ of in de neutrale stand staat. Zoniet kunt u hem in die stand zetten.

De sleutel is kapot

Als u te hard draait of duwt terwijl de sleutel in de schakelaar steekt, zou u hem stuk kunnen maken. Fragmenten van een gebroken sleutel zijn niet zo makkelijk uit de cilinder te vissen.

Oplossing: Gebruik een tang of een speciale extractor om de stukjes sleutel uit het slot te krijgen. Vaak is het verstandiger om er een specialist bij te halen die met dergelijk gereedschap uitgerust is. Het is niet aan te raden om zelf gereedschap in elkaar te knutselen en het daarmee te proberen, want zo kan de cilinder beschadigd raken.

Samenvattend

In weerwil van het eenvoudige uiterlijk zijn sleutels uiterst belangrijk voor de werking van uw wagen en derhalve verdienen ze overeenkomstige zorgvuldigheid. U kunt uw wagen immers alleen aanzetten als dit element goed functioneert. Volg onze aanbevelingen op mocht uw sleutel komen te blokkeren.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op