Het controleren van de ontsteking

Het controleren van de ontsteking

Door middel van het starten functioneert de ontsteking. Deze onderdelen spelen daarbij een belangrijke rol: de accu, de schakelaar van de ontsteking, de elektronische besturing, de bobine, de kabels voor de hoge spanning en de gloeibougies of de bougies. Om te zorgen dat de motor niet uitvalt of niet meer start, moet u met regelmaat de staat van deze onderdelen in de gaten houden. In dit artikel hebben we het over de meest voorkomende storingen en over hoe u deze kunt verhelpen of repareren.

Zes indicaties bij een mankement aan de ontsteking

  1. Het is niet mogelijk om de motor te starten. Dit is vooral het geval als het koud is, hierdoor is de olie van de motor dikker en zal de accu sneller leeg raken. Als u een paar keer hebt geprobeerd om de auto te starten en dit niet lukt, kan er benzine op de bougies komen. Als dit het geval is, moet u de bougies verwisselen.
  2. De auto loopt niet lekker stationair. Dit kan komen doordat de kabels waar de hoge spanning door loopt, een beschadiging hebben opgelopen of als er in de wikkelingen van de bobine kortsluiting is opgetreden. Als u gebruik maakt van een oude accu, zullen dit soort onderdelen minder lang meegaan.
  3. Als u versnelt, loopt de motor niet lekker. Dit ligt over het algemeen aan de bobine, de bougies of de kabels voor de hoge spanning. Het is mogelijk dat dit optreedt als u in de buurt gebruik maakt van een hogedrukreiniger.
  4. Uit de uitlaat of het inlaatspruitstuk hoort u knallende geluiden. Dit komt vaak doordat de ontsteking niet goed staat afgesteld of als er een reparatie niet juist is gedaan. Het is ook mogelijk dat er bougies in de auto gemonteerd zijn die een onjuiste warmtewaarde hebben, hierdoor is het mogelijk dat u rare geluiden hoort.
  5. De auto gaat meer brandstof verbruiken. Dit komt over het algemeen doordat de kabels voor de hoge spanning niet goed gemonteerd zitten of als de isolatie een beschadiging heeft opgelopen, hierdoor kunnen ze stukgaan. De voeding is dan over het algemeen instabiel.
  6. Een mankement aan een elektronisch apparaat. Dit kan het geval zijn als de schakelaar van de ontsteking door een contact dat is doorgebrand kapot is gegaan. Het is ook mogelijk dat het onderdeel een mankement heeft door een te grof gebruik of door een inbraak.

Hoe controleert u de onderdelen van de ontsteking

  • Bougies. U kunt deze visueel of met behulp van een multimeter controleren. Als u dit onderdeel wilt losdraaien, moet u de juiste bougiesleutel gebruiken, u kunt daarna kijken hoe de staat van de bougie is. De isolatie aan de buitenkant mag niet beschadigd zijn en de elektrode maag geen aanslag bevatten. Daarnaast moet er een bepaalde waarde zijn tussen de elektroden aan de zijkant en de elektroden in het midden. Maak de ene kant van de sonde van de multimeter vast aan de schroefdraad van de stekker en de andere kant aan de elektrode. Als u een weerstand meet die hoger is dan zes kΩ, moet u de bougie verwisselen.

Bougies.
  • Spoelen. Controleer of de connectoren goed bevestigd zitten. Als de spoelen een breuk of een beschadiging vertonen, is het beter om deze te vervangen. U kunt de weerstand meten door middel van een oscilloscoop of een ohmmeter. U kunt de gewenste waarden vinden in de voorschriften van de auto. De primaire wikkeling heeft over het algemeen een richtwaarde van 1 Ω, en 20 kΩ bij de secundaire wikkeling.

Spoelen.
  • De verdeelkap van de ontsteking. Bekijk met regelmaat dit onderdeel of u een scheur ziet, thermische schade of plekken van schuring. Als het donker is en de motor draait en u ziet vonken, dan is waarschijnlijk de isolatie beschadigd. Als u nauwkeuriger wilt meten, kunt u beter gebruik maken van een multimeter. Als de draden in orde zijn, mag de waarde niet boven de 10 kΩ uitkomen.

De verdeelkap van de ontsteking.
  • Bougiekabels. Kijk deze na op barsten, verbuigingen en schuring om u ervan te vergewissen dat de isolatie intact is. Als u bij donkerte vonken waarneemt in de buurt van de onderdelen terwijl de motor aan staat, duidt dat op beschadiging van de isolatie. Voor een uitvoerigere diagnose hebt u een multimeter nodig. De weerstand van ongeschonden kabels dient onder de 10 kΩ te liggen.

Bougiekabels.

Waarom het negeren van deze mankementen gevaar oplevert

Als de ontsteking niet goed werkt, moet u dit direct repareren. De motor zal slecht starten, maar deze zal ook minder vermogen hebben en meer brandstof gaan verbruiken. Ook kan de motor te heet worden, als dit gebeurt staat u een zeer kostbare reparatie te wachten. Ook kan het zijn dat de motor zeer ruw loopt en rare geluiden maakt.

Tot slot

Hoe lang de motor meegaat, is grotendeels afhankelijk van de kwaliteit van de ontsteking. Om in een vroeg stadium mankement te herkennen en te repareren, moet u de tips van AUTODOC om het systeem te controleren uitvoeren zodat u zonder problemen met uw auto kan blijven rijden.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op