In termen van routine-onderhoud is het vervangen van de distributieriem best wel een ingrijpende klus. De eraan verbonden kosten zijn niet echt gering, maar wel in vergelijking met de problemen die optreden als je hier nalatig bent. In dit artikel bespreken we de werking van de distributieriem voor de auto, het tijdstip en de kosten voor de vervanging ervan.
De functie van de riem
De taak van een distributieriem bestaat erin de inlaat- en uitlaatkleppen op het juiste moment te laten openen en sluiten. Moderne motoren hebben meerdere kleppen per cilinder en dit vereist nauwkeurige timing tussen het bewegen van de zuigers en de klepbeweging.
De distributieriem bevindt zich aan de voorkant van de motor onder een kap, is gemaakt van hoogwaardig rubber en verstevigd met nylonkoorden. Deze riem staat onder een precies afgestelde spanning; terwijl de krukas van de motor draait, drijft hij de nokkenassen (en vaak de waterpomp) aan.
Een verslappende of versleten riem compromitteert de timing waardoor de kleppen op het verkeerde moment openen. Bij de meeste motoren is er geen speling tussen de bovenkant van de zuiger en de kleppen, en daarom leidt dit in veel gevallen tot een botsing tussen de zuiger en een of meer kleppen in de cilinderkop, wat verbogen kleppen en ernstige schade veroorzaakt.
Wanneer moet de distributieriem worden vervangen?
We zeiden al dat de riemen uit rubber bestaan. Mettertijd begint het rubber door de voortdurende warmtewerking te degraderen, en wat moet worden voorkomen is dat hij uiteindelijk breekt. Niet voor niets geeft de fabrikant een aanbeveling voor het vervangingsinterval. Die ligt meestal ergens tussen de 90.000 en 120.000 kilometer. Specifieke aanbevelingen voor je auto staan in de gebruikershandleiding.
De vervanging gebeurt in het kader van het reguliere onderhoud doorgaans preventief. Een verslappende of versleten distributieriem geeft vaak een aantal signalen af: als krukas en nokkenas niet meer synchroon lopen, gaat het motorwaarschuwingslichtje branden. Een verstoorde overbrenging heeft ook zijn weerslag op het motorvermogen en dat vertaalt zich in slecht optrekken en startproblemen.
Hoeveel kost het om een distributieriem te vervangen?
Riemonderhoud is meer dan alleen het vervangen ervan. Spanelementen en geleiderollen handhaven het verloop en de juiste spanning van de distributieriem. De aandrijving door de riem van de waterpomp is in veel gevallen aan de orde. Het is logisch om spanrollen en de waterpomp tegelijkertijd te vervangen om uiteindelijk meer werk en kosten te besparen.
Om een idee te geven: wanneer je op het internet een distributieriem voor een Peugeot 206 bestelt, kost het onderdeel zelf tussen de € 20 en de € 50, wat voordeliger is dan het onderdeel dat de werkplaats aanbiedt. Voor een distributieriemset met waterpomp ben je ongeveer € 100 kwijt in een webwinkel. Deze set bevat de riem en waterpomp, 2 tot 3 geleiderollen en een spanner.
De garage rekent al gauw 3 tot 4 uur voor deze reparatie. De totale kosten kunnen zodoende oplopen tot € 500 – € 700. Het merk van de auto speelt hier ook een rol. Bovendien willen we nog opmerken dat de prijs voor een vervanging bij een merkdealer hoger ligt dan in een algemene werkplaats.
Wat er gebeurt er als je distributieriem niet vervangt
We wijzen erop dat wanneer de riem tijdens het rijden kapot gaat, de schade dermate groot is dat de kosten voor reparatie nog veel hoger uitvallen. Om te beginnen kun je meteen een takelwagen bestellen. In de garage moeten cilinderkop en kleppen worden vervangen. Dan kijkt u al gauw tegen reparaties van € 3.000 tot € 5.000 aan. Je kunt dan bijna net zo goed een nieuwe auto kopen.
Reageren