Het gasklephuis reinigen

Het gasklephuis reinigen

Moderne luchtinlaatsystemen kunnen langdurig werken zonder onderhoud. Het is echter nog steeds noodzakelijk om om de 120.000 km bepaalde voorzorgsmaatregelen te nemen, zodat ze feilloos blijven werken. Het is met name nuttig om het gasklephuis te reinigen. U kunt deze taak zelf uitvoeren in slechts 10 tot 20 minuten. In dit artikel bespreken we de symptomen van een vervuilde gasklep en leggen we uit hoe u deze zelf kunt reinigen.

Wat is een gasklephuis?

Dit onderdeel is een element van het luchtinlaatsysteem dat de hoeveelheid lucht controleert die aan de verbrandingskamers geleverd wordt. Dit heeft een rechtstreeks effect op het vormingsproces van het brandstof-luchtmengsel. Het beschikt over een mechanische of een elektrische aandrijving. Het wordt ingebouwd in een behuizing die met de slangen van de koeling, carterventilatie en de systemen ter beperking van de verdampingsemissie, sensoraansluitingen enz. verbonden is. De staaf van de gasklep is uitgerust met een standsensor die de openingshoek van -snelheid van de gasklep meet. De afgelezen waarden van deze sensor worden gebruikt door de regeleenheid van de motor om de inspuiting en ontsteking aan te passen.

Wat is een gasklephuis

Bij mechanische componenten is de gasklep met het gaspedaal verbonden door middel van een kabel of hefboom: wanneer het pedaal wordt ingedrukt, wordt de klep onder een overeenkomstige hoek geopend.

Montages met elektrische aandrijving omvatten een elektrische motor die verantwoordelijk is voor het openen van het luchtkanaal; de regeleenheid van de motor geeft opdrachten aan deze motor op basis van de afgelezen waarden van verschillende sensoren.

Wat zijn de symptomen van een verontreinigd gasklephuis?

  • Problemen bij het starten van de motor. Door de vorming van afzetting kan de vlinderklep bij een kleine openingshoek minder lucht doorlaten dan nodig. Dit leidt tot een afname van de tractie, vooral bij lage toerentallen. Soms raakt de motor zelfs geblokkeerd. 
  • Een onstabiel of hoog toerental tijdens het stationair-draaien. Dit gebeurt wanneer er meer lucht aan de motor geleverd wordt dan nodig, doordat het mechanisme vastzit in een open stand.
  • Een toename van het brandstofverbruik. Bij sommige voertuigen veroorzaakt een extreem hoge aanvoer van lucht ook meer brandstof dan nodig in de motor. Deze brandt zonder iets op te brengen.
  • Een afname van het motorvermogen. Als de klep niet onder een vereiste hoek geopend wordt, ontvangen de verbrandingskamers onvoldoende lucht. De bestuurder merkt mogelijk dat de dynamische eigenschappen van het voertuig aanzienlijk verslechterd zijn.

Een gasklephuis reinigen zonder demonteren

  1. Parkeer uw auto op een verhoogd oppervlak zodat u van alle kanten toegang hebt tot de motorruimte. Het is beter om buiten of in een goed geventileerde ruimte te werken.
  2. Maak uw voertuig vast met wielkeggen.
  3. Klap de motorkap open. Ontkoppel de negatieve pool van de accu.
  4. Zoek het gasklephuis. Het bevindt zich normaal ergens tussen het luchtfilter en het inlaatspruitstuk. Als u moeilijkheden ondervindt om de component te vinden, vraag iemand anders dan om het gaspedaal in te drukken zodat u de gasklep ziet opengaan.
  5. Bepaal welk gereedschap u nodig hebt om de luchtfilterbuis los te koppelen. Leg dat klaar. Naast het gereedschap hebt u ook beschermende handschoenen en een veiligheidsbril nodig, evenals papieren handdoeken, wat motorolie, een zachte kleine borstel of zachte doek, afplakband of een speciale opvallende tape en een bus gasklepreiniger.
  6. Markeer met behulp van de afplakband of speciale opvallende tape alle slangen die u moet verwijderen om bij het gasklephuis en het luchtkanaal te komen.
  7. Maak met een schroevendraaier of sleutel de klem los die het luchtkanaal vasthoudt.
  8. Maak de buis voorzichtig los. Zorg ervoor dat u de pakking niet beschadigt als er eentje is. Voer deze taak voorzichtig uit zodat u geen elektrische verbindingen en slangen loskoppelt. Als het gasklephuis aan beide kanten aan de luchtkanalen verbonden is, volstaat het om er slechts een van te verwijderen.
  9. Doe een veiligheidsbril en handschoenen aan.
  10. Sproei de gasklepreiniger op het interne oppervlak van de component. Laat het middel 5-10 minuten intrekken.
Sproei de gasklepreiniger op het interne oppervlak van de component
  1. Verwijder het vuil met een borstel of zachte doek. Let op: sommige gasklephuizen hebben een speciale deklaag van molybdeen. U moet deze erg behoedzaam reinigen.
  2. Gebruik papieren zakdoekjes om resten van het reinigingsmiddel met opgeloste afzetting weg te vegen. Behandel het oppervlak indien nodig een tweede keer.
  3. Veeg de assemblage droog.
  4. Breng een druppel olie aan op de stang van de gasklep. Verspreid de olie met bijvoorbeeld een wattenstaafje.
  5. Verbind de pijp van het inlaatspruitstuk en span de klem aan met ongeveer dezelfde kracht waarmee deze oorspronkelijk vastgedraaid was. Plaats alle verwijderde slangen terug.
  6. Zet de motor aan. Laat deze enkele minuten stationair draaien.
  7. Maak een testrit. Als de motorproblemen door een vuil gasklephuis veroorzaakt werden, zouden ze nu verdwenen moeten zijn.

Een gasklephuis reinigen dat gedemonteerd is

Demontage van het onderdeel stelt u in staat om het zo grondig mogelijk te reinigen. Het duurt echter langer.

 Ga als volgt te werk: 
  1. Herhaal de stappen 1, 2, 3, 4 en 5 uit het bovenstaande overzicht. Onthoud dat u mogelijkerwijs meer gereedschap nodig hebt om de volledige assemblage te verwijderen. Bovendien is het raadzaam om een schone opvangbak om de koelvloeistof af te vloeien en wat nieuw koelmiddel, hetzelfde type als wat u nu gebruikt, klaar te zetten.
  2. Verwijder het luchtfilterhuis indien nodig, voor toegang tot het gasklephuis.
  3. Maak alle klemmen los en ontkoppel alle elektrische verbindingen, slangen en buizen van het gasklephuis. Wees vooral voorzichtig bij het verwijderen van de slang van het koelsysteem, vooral als de motor kort daarvoor nog gedraaid heeft: het koelmiddel kan heet zijn.
  4. Maak de bevestigingen van het gasklephuis los en verwijder het uit uw auto. In sommige voertuigen is er een bijkomend bevestigingsmiddel aanwezig: een beugel. Als de gasklep mechanisch aangedreven wordt, moet u de gaskabel loskoppelen.
  5. Dek het inlaatspruitstuk af om te voorkomen dat er vuil in de eenheid terechtkomt.
  6. Haal de stationair-regelklep van het gasklephuis. Deze moet ook gereinigd worden.
  7. Breng wat reinigingsmiddel aan op het oppervlak van het gasklephuis van uw auto en behandel alle moeilijk te bereiken uitsparingen hiermee. Verwijder vervuiling met een borstel en papieren zakdoekjes of een zachte doek.
Breng wat reinigingsmiddel aan op het oppervlak van het gasklephuis van uw auto en behandel alle moeilijk te bereiken uitsparingen hiermee
  1. Droog de gereinigde elementen af.
  2. Reinig de montageplek van het gasklephuis en breng een nieuwe pakking aan.
  3. Zet alle componenten terug op hun plek in omgekeerde volgorde.
  4. Controleer het koelvloeistofpeil. Vul het indien nodig bij.
  5. Stel het onderdeel opnieuw af. Lees verder om te leren hoe u dit doet.

Afstelling van een mechanisch bediende gasklep

  1. Koppel de accupolen een kwartier lang los. Verbind ze vervolgens opnieuw. Als u ze al verwijderd had terwijl u de eenheid reinigde, kunt u deze stap overslaan.
  2. Zet de motor aan. Laat de motor 10 minuten lang in zijn vrij draaien. Zorg ervoor dat u geen aanvullende stroomverbruikers inschakelt.
  3. Stop de motor ongeveer 10 seconden lang. Start hem opnieuw.
  4. Wacht tot de vermogenseenheid op bedrijfstemperatuur gekomen is. Nadien kunt u het voertuig beginnen te gebruiken.
  5. Neem in aanmerking: mogelijk moet u 150 tot 200 km rijden tot het stationair-draaien zich stabiliseert.

Afstelling van een elektrisch bediende gasklep

Het afstelproces kan al naargelang het voertuig verschillen. Alvorens u met de procedure begint, moet u daarom de handleiding van het voertuig raadplegen voor de exacte volgorde van de stappen.

 Het algemene procedure gaat als volgt: 
  1. Neem deze procedure door en probeer de volgorde te onthouden. U moet snel reageren want u hebt geen tijd om de details te controleren.
  2. Zet de motor aan. Breng deze op operationele temperatuur.
  3. Zet hem 10 seconden lang uit.
  4. Draai de contactsleutel 3 seconden lang om.
  5. Druk snel achter elkaar 5 keer op het gaspedaal. Een keer indrukken moet 1 seconde duren. 
  6. Trap het gaspedaal 7 seconden lang volledig in. Houd het ingedrukt tot het waarschuwingslampje ‘check engine’ blijft branden, en houd hem daarna nog 3 seconden ingedrukt.
  7. Laat het gaspedaal los en start de motor.

Voorkomen dat het gasklephuis vies wordt

  • Gebruik uitsluitend kwalitatief hoogwaardige brandstof. Anders komen er onzuiverheden en vervuiling in de motor terecht, wat een snelle vorming van koolstofafzetting op het gasklephuis teweegbrengt. Om dezelfde reden mag u de vervanging van het brandstoffilter niet uitstellen. Het is aan te raden om af en toe het brandstofreservoir door te spoelen.
  • Vervang het luchtfilter tijdig. Zorg er altijd voor dat het inlaatsysteem luchtdicht is. Deze simpele controle voorkomt dat er ongefilterde lucht het inlaatsysteem ingezogen wordt op plekken waar de componenten niet strak verbonden zijn.
  • Zorg er altijd voor dat de carterventilatie feilloos werkt. Defecten eraan veroorzaken een snelle vorming van olieachtige afzetting op elementen van het gasklephuis.

Conclusie

De stabiliteit en prestaties van de motor hangen af van een goede werking van de gerelateerde assemblages. Daardoor is het reinigen van het gasklephuis een van de verplichte onderhoudstaken voor het inlaatsysteem. Onze tips helpen u dit zelf te doen en te besparen op de dienstverleningen van garages.

[Total:    Average: /5]